Ken jij jouw eindgebruiker?

    Koppert Cress heeft een nieuwe tool ontwikkeld om hun marketing mee te versterken: ze kunnen via artificial intelligence alle beelden analyseren op Instagram en zo zien waar ter wereld hun cressen op het bord liggen. Daarmee kunnen ze niet alleen beter hun markt in beeld brengen, maar ook trends nog beter signaleren. Weten wie, wat, waar, waarom, wanneer toepast. Geweldig!

    Als je de behoefte van de eindgebruiker kent, kun je daar met sales, productontwikkeling, marketing en teelt op inzetten. Ik voorspel dat meer vraag of een hogere prijs creëren, louter door een verpakking of merk te ontwikkelen, straks niet meer werkt. Net zo min als het product naar de veiling brengen en afwachten wat het oplevert.

    Eindklanten in de sierteelt, zoals tuincentra, staan open voor samenwerking. Logisch, als jij weet hoe je nog beter op de behoefte van de consument kunt inspelen en dus meer rendement op het schap kunt realiseren. Het lijkt ver van je bed, maar zo moeilijk hoeft het niet te zijn. Ik ondervind regelmatig dat je met een simpel inzicht als: ‘80% van de consumenten denkt dat deze plant 1 tot 3 maanden bloeit (terwijl dat 6 maanden is), al veel kunt bereiken. Daarin is nog een wereld te winnen.

    Marktinzicht kan op allerlei manier worden verworven. Sommige ondernemers hebben er zelf een enorme goede neus voor, bewegen zich liever buiten de kas dan erin, maar dat zijn er niet veel. Je kunt marketingonderzoek laten doen; FloraHolland doet ook veel onderzoek waar je gebruik van kunt maken. En ik zie dat ook in sierteelt al big data worden toegepast: Ter Laak heeft sinds een jaar een heuse data-analist in huis! Koppert Cress geeft ook aan samen te willen werken: hoe meer partijen van de tool gebruikmaken, hoe betaalbaarder het wordt.

    Maar eerst zal er bewustwording moeten komen dat consumenteninzicht je veel verder brengt. Om van daaruit te werken, maakt marketing bedrijven eigenlijk alleen maar makkelijker dan wanneer je niet weet hoe je die klant moet verleiden. Nu is marketing nog vooral de p van promotie, straks is het het vertalen van de marktinzichten naar je strategie in productontwikkeling, sales, promotie, etc. Er zal dus behoefte komen aan een heel ander type marketeer: een strateeg die kan verbinden met zowel de interne organisatie als de eindklant.

    Miranda van Kester

    guest
    0 Reacties
    Inline feedbacks
    Bekijk alle reacties