De straten en etalages zijn sfeervol versierd, winkels liggen vol met kerstartikelen en in veel huizen is de kerstsfeer binnengehaald. Winkeliers verwachten dit jaar een stijging van de kerstomzet met ruim 3% ten opzichte van 2015.
Dit jaar valt kerst op zondag en maandag. ‘Vorig jaar viel kerst in de eerste week van de kerstvakantie. We zagen dat de kerstaankopen verspreid over de week werden gedaan. Nu werken veel mensen tot en met het einde van de week waardoor we een grote piek qua aankopen verwachten op vrijdag 23 en zaterdag 24 december’, zegt Nynke Wiersma, woordvoerder Detailhandel Nederland.
Merendeel gepind
Op de drukste twee dagen voor kerst rekenen consumenten naar verwachting meer dan 44 miljoen keer af in de winkel. Het merendeel van de aankopen wordt gepind. Tijdens de drukste uren gaat Detailhandel Nederland uit van ruim 2 miljoen aankopen per uur. In de webwinkel zal het dit jaar om circa 2 miljoen betalingen gaan op de piekdag. Naar verwachting vindt de drukste dag in webwinkels een aantal dagen eerder plaats dan in de winkelstraten. De gemiddelde omzet in december ligt op non-food producten bijna 20% hoger dan gedurende de rest van het jaar.
Om iedereen goed van dienst te kunnen zijn, zijn veel winkels tijdens de decembermaand langer open op koopavonden en koopzondagen.
Bron: Detailhandel Nederland | Foto: INGImage