Nederlandse consumenten lopen niet heel erg warm voor de kalanchoë. Ze waarderen wel de bloemen en de makkelijke verzorging van deze planten.
De kalanchoë wordt redelijk vaak herkend door Nederlandse consumenten: 82% zegt de plant, op basis van een foto, ‘wel eens gezien’ te hebben. 58% vindt de kalanchoë een aansprekende plant, maar 53% van de mensen heeft nog nooit een kalanchoë gekocht, blijkt uit onderzoek van Productschap Tuinbouw.
Liefst dubbelbloemig
Volgens Nederlandse consumenten is de kalanchoë een eenvoudige, natuurlijke plant met een ouderwetse uitstraling. De plant past in hun ogen bij een klassieke stijl , maar kan ook landelijk en alledaags zijn. Consumenten vinden – net als bloemisten – de dubbelbloemige kalanchoe het mooist, gevolgd door de enkelbloemige. De Dorothy valt het minst in de smaak.
Paars en rood
Wat kleur betreft, geeft de consument duidelijk de voorkeur aan paars en rood (45%), gevolgd door wit (28%) en oranje (27%). Daarnaast koopt 49% liever kalanchoë in een schaal. 17% prefereert de planten in een pot en 20% vindt beide opties even aantrekkelijk. Drie op de vier mensen weet niet dat de kalanchoë ook als buitenplant kan dienen.
Bron: Kalanchoë: mooie en makkelijke plant
(rapport Productschap Tuinbouw)
Foto: BBH