Supermarktketen Jumbo koopt het volledige aanbod bloemen en planten direct bij kwekers in. De klok speelt geen rol; dit instrument vindt de grootgrutter te anoniem. Maarten van ’t Hof, bloemeninkoper bij Jumbo: „Wij willen het bedrijf en de kweker kennen.”
Jumbo verlangt van kwekers dat zij meedenken, flexibel zijn en Global Gap gecertificeerd zijn. Zonder dit certificaat kan er niet geleverd worden.
Maarten van ’t Hof zegt dat prijs niet allesbepalend is; het is een onderdeel van de keuze. „Ik ben er niet op uit om de laatste druppel uit de sinaasappel te persen. Ik vraag geen zes offertes op bij verschillende telers, dat vind ik zonde van mijn tijd. De scherpte zit ‘m in de markt. Wij zijn gebaat bij een goede relatie zodat we samen kunnen werken aan een efficiënte keten. We willen dat telers ruimte hebben om te blijven innoveren. Daar heb je veel meer aan.”
Benieuwd naar de strategie van Jumbo en hoe zij de bloemen- en plantenafdeling organiseren? Het artikel verschijnt vrijdag in het Vakblad voor de Bloemisterij en is digitaal al hier te lezen.