Steeds meer consumenten kopen producten op internet. Dat is makkelijker en scheelt tijd. Leeftijd en man of vrouw blijkt het nodige verschil te maken in het koopgedrag. Dat blijkt uit de Consumententracker van bloemen- en plantenveiling FloraHolland.
Vrouwen bleken in 2016 iets vaker bloemen en planten te kopen dan mannen. Vrouwen doen nog altijd 94% van hun aankopen in de winkel. Slechts 3% kocht haar bloemen of planten online via internet of per e-mail. Bij mannen ligt dit percentage met 10% een stuk hoger.
Gemak versus plezier
Opvallend is dat mannen ook vaker dan vrouwen telefonisch een aankoop doen (4% tegenover 1%) of via een abonnement (2% tegenover 0%). Een verklaring zou kunnen zijn dat mannen eerder kiezen voor het gemak van op afstand kopen. En dat vrouwen meer plezier beleven aan het fysiek kopen van bloemen en planten in een winkel. De voorkeur voor type winkel blijkt ook te verschillen. Vrouwen kopen bloemen en planten bijvoorbeeld eerder in de supermarkt (27% tegenover 18% bij mannen). En ook het tuincentrum is meer favoriet onder vrouwen dan onder mannen (35% tegenover 25%).
Jongeren kopen meer online
In 2016 waren jongeren (18-29 jaar) goed voor 17% van de totale aankopen bloemen en planten. Vergeleken met andere leeftijdsgroepen doen ze dat minder vaak in een winkel of kiosk: 68%. Bij dertigers is dit percentage 80% en vanaf 40 jaar stijgt dit percentage tot boven de 90%. Jongeren lopen voorop in de online aanschaf van bloemen en planten: bijna 20%.
bron: FloraHolland | foto: Bloem&Blad