‘Je bent als bloemist rijk als je doet wat je leuk vindt. Je maakt mooie dingen, deelt emoties met klanten en kunt je passie voor het vak uitdragen’. Bloem & Blad sprak woensdag 2 november op de FloraHolland Trade Fair met twee jonge bloemisten over het vak.
Paula van der Hulst, hoofdredacteur van Bloem & Blad, ging met Lobke Nijhuis (25) en Joyce Oudshoorn (21) in gesprek over verschillende thema’s, zoals klanten trekken, het gebruik van social media, het omgaan met de concurrentie en de toekomst van de bloemenbranche.
Zowel Lobke, die een winkel in Denekamp heeft, en freelancer Joyce genieten van hun vak. Op de vraag of je er rijk van wordt, antwoordde Lobke: ‘Misschien niet rijk in geld, maar wel rijk omdat je zoveel leuke dingen doet. Elke dag ben ik bezig mijn creativiteit uit te dagen en klanten tevreden te stellen. Want daar doe je het tenslotte voor.’
Social media
Beiden vinden het erg belangrijk om social media te gebruiken om klanten binnen te trekken. Via foto’s van nieuwe bloemen en vazen en potten maken ze (potentiële) klanten nieuwsgierig naar hun assortiment en bloemwerk.
Over de concurrentie van andere bloemenverkooppunten waren de twee bloemisten gedecideerd. Lobke: ‘De tankstationklant is niet mijn klant en dat wil ik ook niet. Mijn klanten willen een kwalitatief mooi en goed boeket en zijn daar bereid voor te betalen.’ Ook Joyce was die mening toegedaan: ‘De bedrijven en particulieren die ik als klant heb, komen voor mijn creativiteit en kwaliteit. En ik denk dat de gunfactor daarnaast een grote rol speelt.’
Toekomst
Over hun eigen toekomst maken de twee zich geen zorgen, maar dat er iets verandert in de bloemenbranche achten ze evident. ‘De betere bloemist houdt zeker bestaansrecht en zal overleven door een kwalitatief goed assortiment, service en informatie’, aldus Lobke. En Joyce ziet zeker kansen voor haar werk als freelancer. ‘Die blijven altijd nodig naast de exclusieve bloemist en de marktkraam.’
Bron en foto’s: Bloem en Blad