‘Investeren in goed personeel blijft cruciaal voor toekomst fysieke winkel’

Steeds minder consumenten bezoeken een fysieke winkel en het aantal online winkels in Nederland groeit, blijkt uit onderzoek van ABN AMRO. Investeren in goed personeel blijft volgens de onderzoekers daarom cruciaal voor de fysieke winkel van de toekomst.

Net als drie jaar terug constateren de onderzoekers dat de fysieke winkel onder druk staat. Dit komt deels door veranderende voorkeuren van consumenten en het toegenomen gemak van online shoppen. Inmiddels heeft 16 procent van de consumenten een sterke voorkeur voor online shoppen.

Daarnaast is de online oriëntatie gestegen naar gemiddeld 55 procent. Meer consumenten oriënteren zich online voordat ze overgaan tot koop, off- en online. De belangrijkste kanalen voor consumenten om zich te oriënteren zijn vooral de websites van de winkels en merken, zoekmachines, online folders en vergelijkingssites. ‘Het is belangrijk om daar als retailer zichtbaar te zijn en snel gevonden te worden, omdat de klantreis hier begint. Investeringen in het digitale kanaal blijven daarom noodzakelijk voor de toekomstige verkopen in zowel het off- als online kanaal’, meldt het rapport.

Toekomst

In het onderzoek zegt 32 procent van de consumenten inmiddels minder fysieke winkels te bezoeken. Dit geldt voor elke branche, behalve voor supermarkten. De onderzoekers: ‘Is er dan een toekomst voor fysieke winkels? Jazeker. Fysieke winkels kunnen hun strategie op drie pijlers baseren: experience, expertise en efficiency. De fysieke winkel kan nog steeds waarde toevoegen door meer deskundig personeel en expertise aan te bieden. Deskundig, vriendelijk winkelpersoneel zorgt voor tevreden en loyale klanten. De klant komt vooral daarvoor naar de fysieke winkel. Efficiency is steeds meer voorbehouden aan het online kanaal.’

Bron: ABN AMRO | Foto: Shutterstock

guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties