Arrangeur Anna Koster, eigenares van Floral Touch, heeft woensdagmiddag 26 april haar boek Bloemen met smaak gepresenteerd. ‘Je kunt niet zomaar bloemen plukken om ze op te eten; ik doe dat zelf nooit. Te riskant. Je moet zeker weten of bloemen eetbaar zijn of niet. Kennis van planten is hierbij erg belangrijk’, zegt zij in een interview in het Vakblad voor de Bloemisterij.
Hoe ben je op het idee van het boek gekomen?
‘In 1990 ben ik in Japan uitgenodigd voor een bloemendiner toen ik daar was om les te geven in Europees bloemschikken. Ik was zo verrast door de extra dimensie van eetbare bloemen aan het diner dat ik gelijk thuis ben gaan experimenteren. Ik ben me erin gaan verdiepen en erover gaan vertellen. Mijn eigen bedrijf, Floral Touch, dat zich in eerste instantie focuste op bloemschikken, is nu geheel gewijd aan workshops met eetbare bloemen.’
Zijn eetbare bloemen een hype of een blijvertje?
‘Eetbare bloemen waren rond de Floriade in 1992 in Zoetermeer ook een hype. Ze werden geserveerd in hotels en restaurants. De belangstelling is daarna weer weggezakt, maar weer terug nu de jarenlange crisis voorbij is. Het past bij de uitbundigheid die over het algemeen weer heerst bij mensen. Meer dan in 1992 zijn eetbare bloemen denk ik een blijvertje bij moestuiniers, natuurliefhebbers, foodies, mensen die open staan voor iets nieuws en die van gezellig eten houden.’
Voor eten of meer voor decoratie?
‘Eetbare bloemen zijn meer dan lekker en decoratief. Ze zijn fleurig en zelfs sensueel en passen bij de huidige hang naar gezond en biologisch eten en het plukken helpt bij ontstressen.’
Hoe reageren deelnemers aan jouw proeverijen van eetbare bloemen?
‘Sommige mensen kijken me aan of ik van een andere planeet kom als ik eetbare bloemen presenteer. Daarna volgt over het algemeen de verrassing en wil men graag van alles proeven.’
Voor welk type teler zijn eetbare bloemen rendabel?
‘Ik heb geen kaas gegeten van de bedrijfseconomische kant van de teelt van eetbare bloemen. Ik ben specialist in de toepassing en als zodanig een lopende reclamezuil voor eetbare bloemen; een ambassadeur is misschien wel de beste typering. Er is wel meer met eetbare bloemen te doen dan nu gebeurt. De focus ligt nu op potplanten, maar ook snijbloemen zijn goed te eten, zoals pioenen, tulpen, rozen en anjers. Mits ze biologisch worden geteeld, is het feit dat ze eetbaar zijn een extra verkoopargument. En kans voor storytelling.’
Als bloeiende plant aan de man brengen of verpakt?
„Dat hangt van de doelgroep af. Bij restaurants moet je uiteraard niet aankomen met potplanten. Zij wensen hygiënisch verpakte aantallen. Consumenten hebben graag beleving met potplanten in hun tuin of op hun balkon. Tot die laatste categorie behoor ik ook.’
Wat is jouw favoriete eetbare bloem?
‘Mag ik er twee noemen? Daglelie omdat die elke dag bloeit en heerlijk zoet is. Niet gebruiken is eigenlijk verspilling. En de Hosta. Het is net een snoepje dat zich prachtig laat verwerken en heerlijk ruikt.’
Bron: Peter van Leth, Vakblad voor de Bloemisterij | Foto: Gerda Venema