Negen internationale arrangeurs gingen maandag 16 februari in de kas bij Bouman Anthuriums aan de slag met boeketten maken in het kader van Bouquet Tales. ,,Boeketten zijn immers de kern van het vakmanschap en ondernemerschap in een bloemenwinkel’’, aldus Brigitte Hagen van ConceptFactory, een van de initiatiefnemers van het project.
In 2014 is Bouquet Tales gestart in Groot-Brittannië om de bloemist te inspireren en motiveren om verkoopbare boeketten te maken. ,,Commercieel aantrekkelijke boeketten die passen bij de bloemist en diens doelgroep’’, aldus Brigitte Hagen van ConceptFactory. ,,Te vaak zagen we de meest prachtige bloemcreaties bij demonstraties, maar is dat wel verkoopbaar?’’ Dit jaar gaat het project meer internationaal en daarom werden een tiental arrangeurs uit Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, Zweden en Groot-Brittannië uitgenodigd om met elkaar in een masterclass boeketten te maken.
Maandag 16 februari was het zover: negen arrangeurs gingen aan de slag. Ze maakten (trend)boeketten en bruidwerk waarbij de focus lag op verkoopbaarheid en toch net even anders. ,,Ik vind het een zeer geslaagde dag, omdat je veel van elkaar leert. Je ziet hoe arrangeurs uit andere landen te werk gaan en je hoort waarom ze kiezen voor een bepaalde stijl of vorm’’, aldus Heidi Lawley uit Groot-Brittannië (foto).
Zes productgroepen
In Bouquet Tales wordt gewerkt met vijf hoofdbloemen – Anthurium, Chrysanthemum, Zantedeschia, Rosa Avalanche en Hydrangea – waarbij onlangs PurE Seasonal Flowers zich heeft aangesloten. De arrangeurs konden in de bloemenpresentatie in De Winkel van Bouman Anthuriums al deze bloemen uit de presentatie pakken. ,,De combinaties van deze soorten bloemen zou ik thuis in de winkel misschien niet gebruiken, maar nu vinden we het wel heel verrassend’’, aldus de arrangeurs.
Bij Bouquet Tales zijn behalve ConceptFactory ook FloraHolland, Bloomtube en StrØm Creative Marketing betrokken.
Foto’s: Cornéline Lanooy