Imago-onderzoek: populariteit chrysant gestegen

Een vrolijke bloem met mooie, verschillende kleuren, die ook nog eens lang houdbaar is. Deelnemers aan het imago-onderzoek dat Royal FloraHolland in 2021 in opdracht van Stichting Chryson heeft uitgevoerde, reageerden positief over snijchrysanten. Het onderzoek is gehouden onder consumenten (18-75 jaar) in Nederland, Duitsland, Verenigd Koninkrijk en Frankrijk. De resultaten laten in alle landen een positieve tendens zien ten opzichte van het imago-onderzoek in 2010.

Ruim 90% van de snijbloemenkopers is bekend met chrysanten, al weet een groot deel niet de (juiste) naam te noemen. In Nederland vindt 68% de chrysant een aansprekende bloem. In de andere landen ligt dit boven de 75%. Dit percentage is ten opzichte van 2010 toegenomen.

De overgrote meerderheid is van plan om binnenkort chrysanten te kopen. In het Verenigd Koninkrijk ligt de aankoopintentie het hoogst met 91%. Ook Duitsland en Frankrijk scoren hoog, met respectievelijk 82% en 83%. In Nederland ligt dit percentage op 71%. De meest genoemde reden om geen chrysanten te kopen heeft niets te maken met ontevredenheid, maar de ondervraagden variëren gewoon graag met andere bloemen.

Mooie kleuren en vrolijkheid

Spontaan associëren consumenten de chrysant met mooie, verschillende kleuren en vrolijkheid. Verder staan chrysanten bekend om hun lange houdbaarheid en worden de bloemen geassocieerd met blijdschap, vertrouwen, rust, sympathie en geluk. Gemiddeld 84% weet niets negatiefs te noemen over de chrysant. Een klein percentage hekelt het vele blad. In Frankrijk wordt de bloem door een klein deel met Allerheiligen geassocieerd.

De voorkeur gaat uit naar chrysanten in felle kleuren, met name paars en rood. De generatie van 18-29 jaar kiest eerder voor pastelkleuren, zoals zalm, wit en crème. Ongeveer de helft van alle consumenten heeft een voorkeur voor tweekleurige chrysanten. De andere helft verkiest een monokleur of heeft geen voorkeur. Zowel troschrysant,  pluischrysant als santini worden door een grote meerderheid (64-88%) aantrekkelijk gevonden. Ze scoren hoger ten opzichte van 2010, waarbij de hoogste stijging bij de troschrysant ligt.

Voor elk seizoen

Chrysanten vinden de deelnemers geschikt voor elk seizoen; met name voor de lente, zomer en herfst. De jongere generaties associëren chrysanten eerder met lente en zomer en de oudere generaties meer met herfst. Chrysanten zijn volgens consumenten het meest geschikt om in boeketten te verwerken of om als losse monobos te kopen. Opvallend is verder dat het gebruik als solobloem in alle landen sterk is toegenomen ten opzichte van 2010.

Stichting Chryson

Stichting Chryson is het samenwerkingsverband tussen alle Nederlandse chrysantenkwekers en de veredelaars Armada, Dekker Chrysanten, Deliflor Chrysanten, Dümmen Orange, Floritec en Royal van Zanten. Eind 2005 is gestart met de promotiecampagne Just Chrysanthemum, of tewel Just Chrys.

guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties