‘iDEAL moet binnen twee jaar storingsvrij zijn’

Winkeliers en webwinkeliers willen dat de Nederlandse bancaire sector de lat hoger legt voor de beschikbaarheid van iDEAL. De Nederlandsche Bank moet er op toezien dat de sector maatregelen neemt om binnen twee jaar storingsvrij te kunnen zijn.

Belangenverenigingen Thuiswinkel.org en Detailhandel Nederland kaarten dit aan bij de politiek. Deze week spreekt de Tweede Kamer over een storings- en beschikbaarheidsnorm voor betalingsverkeer. Beide organisaties vragen hierbij aandacht voor iDEAL. Dit is met 190 miljoen aankopen per jaar het belangrijkste online betaalmiddel. Storingen met iDEAL hebben dan ook grote maatschappelijke gevolgen. Paul Alfing van Thuiswinkel.org: ,,Beschikbaarheid van iDEAL is cruciaal voor consumenten en de hele retailsector. Storingen schaden het vertrouwen in het Nederlandse betalingsverkeer. iDEAL moet goed functioneren en het online winkelen non-stop faciliteren. Het marktaandeel van iDEAL in Nederland en de invloed op online winkelen is te groot om storingen te accepteren.’’

Anderhalve dag
Regelmatig vindt er een grote of kleine storing met iDEAL plaats. Als je al deze storingen bij elkaar optelt, ondervinden Nederlanders gemiddeld anderhalve dag per jaar hinder bij het gebruik van iDEAL.
Volgens de beide belangenverenigingen voldoet de huidige normering van iDEAL niet meer. De norm is te laag en dit motiveert de bancaire sector onvoldoende te investeren en storingen te voorkomen. ,,Wij worden steeds afhankelijker van een goed functionerend elektronisch betalingsverkeer. Dit werd vorig jaar weer pijnlijk duidelijk toen vlak voor Sinterklaas iDEAL plat lag. Consumenten werden gehinderd in hun winkelplezier en winkeliers liepen omzet mis. Wij zijn de storingen dan ook beu en de norm moet worden aangescherpt’’, aldus Tom Ponjee van Detailhandel Nederland.

Bron: Detailhandel Nederland
Illustratie: iDEAL