Hortensiakwekerijen De Bonfut en Dijk van Dijk fuseren

De Westlandse hortensiakwekerijen De Bonfut en Dijk van Dijk gaan nauwer samenwerken om het hoogste segment in kamerhortensia nog beter te bedienen. De bedrijven hadden al zes jaar een gezamenlijke onderneming op het gebied van jonge planten.

De fusie omvat de gehele bedrijfsvoering van de twee bedrijven. De ambitie is verder professionaliseren als ‘Masters in Hydrangea’. Ze willen samen innoveren op de gebieden kennis-, product- en conceptontwikkeling en nauwer samenwerken in de marketing van hun producten. De Bonfut en Dijk van Dijk zijn in hun marktsegment marktleider en danken dit naar eigen zeggen aan de hoge plantkwaliteit, leverbetrouwbaarheid, onderscheidende assortiment, hoge serviceniveau en een team van talentvolle professionals.

Breed sortiment

Met hun brede sortiment – geteeld op ruim 20 hectare kas en buitenveld – zijn ze samen in staat de volle breedte van het winkelschap van kamerhortensia te voorzien. De Bonfut teelt de bloeiende plant in de potmaten 10- en 8,5 cm en Dijk van Dijk in 14-cm pot. Beide kwekerijen hebben ook andere bloeiende potplanten in hun teeltplan, maar hortensia is voor beide partijen veruit de grootste omzetmaker.

Gezamenlijke visie en organisatie

Op dit moment wordt een breder managementteam voor beide bedrijven samengesteld onder leiding van Erik van der Valk (De Bonfut) en Robin van Dijk (Dijk van Dijk). De grondlegger van kwekerij De Bonfut, Henny Zwinkels, blijft betrokken bij het bedrijf als adviseur. De dagelijkse operationele zaken veranderen nog niet direct. En de lopende marketingactiviteiten worden dit seizoen gecontinueerd. Ondertussen wordt aan een marketingvisie gewerkt die past bij de gezamenlijke strategische ambities. Het innoverend vermogen en de slagkracht van de bedrijven zal volgens Van der Valk en Van Dijk toenemen omdat in de organisatie nu meer ruimte is voor eigen ontwikkeling, initiatief en verantwoordelijkheid.

Traject van jaren

Volledige integratie is volgens Robin van Dijk een traject van enkele jaren. De fusie van de complete bedrijfsvoering is nu ingezet. Daaronder vallen dus ook de activiteiten van Dijk van Dijk heeft op gebied van  veredeling van hortensia, tuinhortensia’s en productie van stek en halfwas van hortensia voor derden. Kwekerij Dijk van Dijk was enkele jaren lid van Decorum. Vanaf begin 2019 presenteert ze haar sortiment onder het nieuwe eigen merk Dijk van Dijk. Bijzondere en exclusieve hortensia’s krijgen de naam Masterpieces.

Robin van Dijk (links) en Erik van der Valk gaan met hun bedrijven fuseren. Samen hebben ze op 20 ha hortensia een breed sortiment in diverse potmaten.
Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties