De NIMA community Foodchain & Agrimarketing (FAM) organiseerde woensdag 27 maart het tweede Sierteelt Marketing Event (SME) met als centrale thema ‘Het verzilveren van de vergrijzing’. Meer dan 120 sierteeltmarketeers waren aanwezig op het event vol inspiratie, informatie en verbinding.
In Nederland is ruim de helft van alle volwassenen 50 jaar of ouder en deze groep zal alleen maar groeien. Juist deze mensen kopen relatief veel bloemen en planten. De uitdaging is dus: hoe verzilvert de sierteeltsector de vergrijzing? Deze vraag werd door verschillende sprekers behandeld. Auteur Edgard Keehnen van het boek The Grey Ocean gaf aan hoe je juist deze groep 50-plussers moet aanspreken. Belangrijk is het om de focus te leggen op de mensen tussen de 55 en 70 jaar, want juist deze mensen voelen zich vaak fysiek goed en zijn gelukkig. Velen van hen hebben net kleinkinderen gekregen of hebben vanwege pensionering meer tijd. Zij willen dan genieten en zijn bereid om daar geld voor uit te geven.
Roel Schoemaker van Glocalities presenteerde de nieuwe consumenten-segmentatie voor bloemen en planten met een verdieping op de ‘mature consumers’ van 50+. Deze consumentensegmentatie is ontwikkeld voor Bloemenbureau Holland, Royal FloraHolland en de VGB. En ten slotte liet Hans Drent van Smart Online Marketing zien welke technologie er is om te meten wat een consument op een website doet. Hij legde aan de hand van de verschillende archetypes uit hoe je kunt zorgen voor de optimale klantreis voor deze archetypes om tot een hogere conversie op je website dan wel je landingspagina te komen.
3e Sierteelt Marketing Event
Ondanks een zeer actieve kennisuitwisseling blijven er volgens de organisatie nog heel veel onderwerpen over om te bespreken. Daarom organiseert NIMA FAM het 3e Sierteelt Marketing Event op woensdag 25 september.
Bron en foto: Sierteelt Marketing Event