Hivos lanceert eerlijkebloemengids.nl

In de aanloop naar Moederdag presenteert Hivos een Eerlijke Bloemengids. Deze online gids bevat 1.584 adressen van winkels met een, voor de consument zichtbaar, aanbod van eerlijk en duurzaam geproduceerde bloemen.

De Eerlijke Bloemengids is bedoeld voor consumenten die willen kiezen voor een eerlijk product. Hiermee dragen ze bij aan de verbetering van arbeidsomstandigheden van werknemers in de bloemenindustrie in Oost-Afrika en Latijns-Amerika, gebieden waar steeds meer bloemen vandaan komen. De gids kwam tot stand via een landelijke enquête bij bloemenverkooppunten. Uit de inventarisatie (Hivos heeft de informatie niet gecontroleerd) blijkt dat ongeveer een kwart van alle bloemisten in Nederland eerlijk en duurzaam gekweekte bloemen verkoopt en dit, via keurmerken, zichtbaar maakt voor de consument. Van de Nederlandse supermarkten staan vooralsnog Aldi, Albert Heijn en Jumbo in de Eerlijke Bloemengids. Tuincentra zijn niet opgenomen, aangezien zij op dit moment niet voldoen aan de criteria.

Power of the Fair Trade Flower
Bewuste burgers spelen een sleutelrol in de Hivos campagne Power of the Fair Trade Flower. Zij kunnen nu met de Eerlijke Bloemengids hun portemonnee laten spreken en kiezen voor een boeket met een goed verhaal.
Hivos voert al drie jaar campagne voor eerlijke bloemen om de arbeidsomstandigheden van werknemers in de bloemenindustrie te verbeteren. Op dit moment zijn keurmerken de beste garantie voor goede arbeidsomstandigheden en aandacht voor het milieu.

Bron en foto: Hivos