HilverdaKooij wint beide Alstroemeria-Awards 2019

Veredelaar HilverdaKooij is de grote winnaar van de Alstroemeria Awards op Keukenhof. Tijdens de Meet & Greet Alstroemeria, donderdag 2 mei, werden twee awards uitgereikt: een voor de traditionele alstroemeria en een voor een florinca. Deze trosvariant wordt min of meer als een aparte soort beschouwd.

Bij de gewone variant kwam de Ardenne als winnaar uit de bus, bij de florinca’s de cultivar Yucatan. Beide soorten zijn van HilverdaKooij. „We hebben afgelopen jaren met veel energie veredeld aan deze gewassen”, vertelde productmanager Pieter Strooper, die de twee trofeeën in ontvangst mocht nemen. „Dat zien we nu beloond.” Hij hoopt dat de handel de soorten goed gaat oppakken.

Pieter Strooper (HilverdaKooij) met de twee Alstroemeria Awards 2019

De florinca Yucatan was overigens niet winnaar geworden vanwege de uitbundigheid van de bos. Er stonden slechts vier stelen op de vaas. Dat kwam door een coördinatiefoutje: de uitgeselecteerde vaas was per abuis gebruikt als opvulling bij de alstroemeriashow in het Oranje Nassaupaviljoen.

De markt voor florinca komt in rustiger vaarwater terecht. Vorig jaar was er nog veel vraag en beperkt aanbod, dit jaar komt het beter in balans. De totale productie van alstroemeria blijft dit jaar ongeveer op hetzelfde niveau.

De winnaars van de Alstroemeria Awards: Links de paarse Ardenne, in de kleine vaas de florinca Yucatan.

Voor de show waren 44 soorten bijeengebracht door acht deelnemers. Voor de Novelty Award zenden veredelaars Könst, Royal van Zanten en Hilverdakooij ieder jaar een ‘gewone’ Alstroemeria en een Florinca type in. De aanwezige kwekers, kopers en exporteurs konden voorafgaand aan de vakbijeenkomst een stem uitbrengen op hun favoriet.

Eer

De inzenders hadden eer van hun werk. Door het sombere weer waren er meer bezoekers die hun heil zochten in de paviljoens. Het weer stond in contrast met de zonnige Paasdagen, toen mensen werden opgeroepen om niet meer naar de Keukenhof te komen. Afgelopen week was het dan ook wat rustiger in het park. Toch stevent het bezoekersaantal dit jaar af op een record. „Vroeger waren 25.000 bezoekers op één dag een uitzondering”, vertelde Keukenhof-directeur Bart Siemerink tijdens de Meet & Greet. „Tegenwoordig zijn het er tussen 35.000 en 45.000, met een piek van 60.000 tijdens de Paasdagen.”

Het thema Flower Power was voor veel mensen een herkenbaar thema.

Door de drukte in het Oranje Nassau Paviljoen was het niet altijd eenvoudig om een fotomomentje te vinden.

 

guest
0 Reacties
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties