Het nieuwe normaal

We hebben een bizarre tijd achter de rug, waarin we onze winkel coronaproof hebben gemaakt. De nieuwe situatie gaat niet altijd van een leien dakje, want regelmatig moeten wij klanten terugfluiten. Elke keer leggen we weer geduldig uit dat de pijlen op de grond de looproute aangeven en dat deze route gevolgd dient te worden. Gelukkig dat voor mijn klanten de anderhalvemetermaatregel geldt; daardoor kan ik geen corrigerende tikken uitdelen.

Maar de coronacrisis is voor ons niet alleen maar kommer en kwel. Integendeel. Eerst was ik bang dat ik vanwege de crisis mijn bloemenwinkel noodgedwongen zou moeten sluiten. Nu sta ik al een aantal weken zeven dagen per week te buffelen om aan de extreme vraag naar bloemen en boeketten te voldoen. Vooral de week van Moederdag zorgde voor een recordomzet. Niet alleen in de winkel was het megadruk, ook online bleven de bestellingen continu binnenstromen. We moesten zelfs onze webshop vroegtijdig sluiten, omdat we de vraag niet meer aankonden.

Best raar. In de media gaat het steeds over ondernemers die aan de rand van de afgrond staan, terwijl ik mijn zakken aan het vullen ben. Maar hoe krom misschien ook, als ondernemer krijg ik er toch een enorme kick van dat het mij voor de wind gaat. Natuurlijk gun ik geen enkele andere ondernemer een faillissement. En ik heb genoeg vrienden die ik enorm zie worstelen in dit coronatijdperk.

Het staat vast dat de economie gigantische schade oploopt en een langdurige crisis op de loer ligt. In hoeverre gaan wij als bloemisten last krijgen van deze crisis? Die vraag houdt mij erg bezig. Het is toch wel heel spannend wat de komende jaren ons gaat brengen. Ik heb vooral veel hoop dat het goed komt. Dat het bloemetje voor thuis en boeketten als troost erbij blijven horen, zodat bloemisten ook goed geld verdienen in het nieuwe normaal.

Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties