Herrie maken

,,Wat is jouw ideale klant?’’ vraagt Jolanda Wicherson tijdens haar presentatie voor ’mijn’ ondernemersvereniging Nivo-NH. Ze leert ons hoe we onze ideale klant aan tafel (in de winkel) krijgen.

Zij kan het weten: ze is ondernemer van het jaar 2016 van de provincie Flevoland. Jolanda Wicherson helpt andere ondernemers om verder te komen met hun bedrijf. En praat voor zalen vol ondernemers, haar potentiële klanten dus. Interessante marketing.
Mijn top 3 van haar tips:
1. Heb voor jezelf helder waarom je doet wat je doet; hierbij gaat het niet om omzet en winst, maar om wat je drijft. Voor mij (en mijn eetbare bloemen) is dat mensen verbinden met de natuur. Wat drijft jou?
2. Word expert. Hoe kan je expert zijn als je dit vakblad niet leest? Dat vraag ik mij wel eens af.
3. Maak herrie. Organiseer shows, workshops, schrijf nieuwsbrieven, blogs of een boek voor mijn part. Deel foto’s van prachtige bloemwerken op sociale media. Be good and tell it.
Herrie maken. Ik hou van schrijven, fotograferen en publiceren. Dit is echter voorlopig mijn laatste column op deze plek vanwege een restyling. Maar herrie blijf ik maken; komend voorjaar verschijnt mijn (eerste) boek over eetbare bloemen.

Anna Koster

Info@floraltouch.nl.