Steeds meer Nederlanders raken bekend met het begrip biodiversiteit. De naamsbekendheid is gestegen van 80% in augustus 2020 naar 86% in mei 2021. Daarnaast blijkt dat de helft van de ruim duizend ondervraagden zich zorgen maakt over het verlies van biodiversiteit. Vier van de vijf Nederlanders vindt het belangrijk om biodiversiteit te beschermen.
Dit en meer blijkt uit onderzoek van Motivaction in opdracht van Stichting Deltaplan Biodiversiteitsherstel onder meer dan 1.000 Nederlanders. Mensen die al een bijdrage leveren aan biodiversiteit doen dit overigens het vaakst door voorzieningen voor dieren te plaatsen (40%), tuin, balkon of terras te vergroenen (35%) en producten te kopen die rekening houden met de biodiversiteit (34%). Bijna driekwart van de Nederlanders geeft aan niet of beperkt te weten wat zij kunnen doen om biodiversiteit te beschermen.
Maak Grijs Groener
Met de publiekscampagne ‘Maak Grijs Groener’ brengt het Deltaplan Biodiversiteitsherstel biodiversiteit tot leven en inspireert het mensen om een bijdrage te leveren. De campagne is mede mogelijk gemaakt door de Nationale Postcode Loterij en het ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit.
Bron en foto’s: Stichting Deltaplan Biodiversiteitsherstel