Vanaf 1 augustus kan de handel reclameren als de foto bij een partij bloemen of planten niet representatief is. Royal FloraHolland geeft aan wel rekening te houden met het doorrijpen van sommige producten.
Wanneer de handel signaleert dat een foto bij een partij bloemen of planten niet klopt, kunnen zij dit reclameren bij de veiling. De veiling zal deze klacht hetzelfde behandelen als productreclamaties. FloraHolland geeft aan aandacht te hebben voor producten die snel doorrijpen.
FloraHolland gaat ook de controle op productfoto’s uitbreiden. Zij zullen steekproeven gaan doen voor het veilen. Als de foto niet klopt, wordt zo’n partij achteraan geveild.
Experiment
Bij de productgroepen kalanchoë en pothortensia gaat FloraHolland in het klokfront vermelden dat de foto niet klopt. Bij snijhortensia en Phalaenopsis vindt een ander experiment plaats. Daar gaat de veiling bekijken of erbij vermeld kan worden wanneer de foto precies is gemaakt.
FloraHolland neemt deze stappen met als doel de betrouwbaarheid van de informatie te vergroten. Klanten moeten er volgens de veiling erop aan kunnen dat de foto identiek is aan de partij die voor de klok wordt aangevoerd, zeker gezien het feit dat het veilproces steeds digitaler wordt. Bij de plantenklok wordt het beeldveilen in oktober ingevoerd.
Bron: Royal FloraHolland/Vakblad voor de Bloemisterij | Foto: Shutterstock