De vooruitzichten voor het Nederlandse midden- en kleinbedrijf zien er in 2014 met een verwachte afzetgroei van 1,25% duidelijk positiever uit. De belangrijkste redenen voor de groei zijn het aantrekken van de export, toenemende investeringen en een positievere consument.
De groei in het mkb blijft in 2014 wel achter bij die in het grootbedrijf, dat sterker profiteert van de aantrekkende export. Wel kan het mkb in 2015 met een groei van 2% verder herstellen als ook de consumptieve bestedingen weer toenemen. Dit blijkt uit een minirapportage van Ondernemerschap.nl.
Een van de sterkste mkb-groeiers is de groothandel (+2,25%), die profiteert van de aantrekkende handel. Veel sectoren zullen in 2014 slechts bescheiden groeien, zoals de bouw, de zakelijke dienstverlening en de uitzendbureaus.
Consumentenvertrouwen
Het vertrouwen van consumenten neemt toe. De inflatie zal in 2014 flink lager zijn dan in 2013. Mede hierdoor stijgt de koopkracht van consumenten licht. Naar verwachting wordt in 2014 nog veel gespaard, maar nemen in 2015 de bestedingen weer toe. Vooral de verbetering van de woningmarkt zal leiden tot een groei van woninggerelateerde consumentenbestedingen.
De internetverkopen stijgen dit jaar met 8% krachtig verder. Dit gaat echter wel ten koste van bestedingen in fysieke winkels. Per saldo zal de detailhandel in 2014 nog licht krimpen, met 0,5%, maar zal hij volgend jaar groeien met 0,75%.
Bron: Ondernemerschap.nl
Foto: archief Bloem en Blad