In veel winkelgebieden daalt de omzet. Toch gaat het in sommige winkelcentra om verschillende redenen nog goed. Zo blijkt wel of niet gratis kunnen parkeren veel invloed op de omzet te hebben.
De omzetten in de grote én de kleine winkelgebieden stijgen veelal nog, blijkt uit een artikel in Trouw van 18 mei 2013. Ondernemers in de middelgrote winkelgebieden (tussen de 10.000 en 40.000 m2) verliezen echter steeds meer omzet. De grote centra gedijen nog wel doordat ze van de vermaakfactor profiteren: mensen komen ook voor de ‘beleving’, geleverd door bijvoorbeeld horeca en het culturele aanbod.
Kleine winkelcentra
Kleine winkelgebieden trekken vooral lokale klanten en doen het ook al beter dan de middengrote. Rogier Aalders, analist bij het economisch bureau van de Rabobank, stelt in Trouw dat het komt doordat ze in de behoefte van mensen voorzien om snel en doelgericht boodschappen te doen. De factor ‘gemak’ speelt een grote rol.
Invloed betaald parkeren
De analist bekeek naar aanleiding van de gemaksfactor ook de omzetten van (kleine) winkelcentra met en zonder betaald parkeren. Uitkomst: winkelcentra met gratis parkeren, halen duidelijk hogere omzetten. Aalders: “Winkeliersverenigingen die te hoop lopen tegen betaald parkeren, hebben dus gewoon een punt. Zelfs een laag parkeertarief is al een drempel.”
Bron: Trouw, 18 mei 2013, pagina 19