De hyacint heeft het lekkerste lenteparfum. Dat vinden althans de bezoekers aan TuinIdee 2019 die meededen aan een geurproef van vijf voorjaarsbloemen.
Het kwekerscollectief van seizoensbloemen organiseerde op TuinIdee een opvallende geurproef. Bezoekers konden ruiken aan vijf geurende voorjaarsbloemen: Freesia, Hyacinthus, Syringa, Tuberosa en Matthiola. Het publiek reageerde enthousiast en stopte volop de neuzen in de lenteboeketten die gemaakt waren door bloemist Max & Co. uit Den Bosch. Van de ruim 1.800 uitgebrachte stemmen ging 42% naar de hyacint. De tweede en derde plek waren voor sering (28%) en freesia (21%).
De geurproef vormde onderdeel van de campagne 365 dagen bloemen, waarbij eenvoudige promotieactiviteiten getoond worden die bloemisten direct kunnen vertalen naar de eigen winkelvloer. Projectleider Marion Klaver: ‘De consument beleeft het seizoen door geuren en kleuren. Dé kans voor bloemisten om geurende bloemen extra aandacht te geven in de winkel. Zet in het voorjaar bijvoorbeeld geurende voorjaarsbloemen op neushoogte bij de ingang van je winkel. Elke klant reageert hier op, let maar op! Bovendien kan de consument kennismaken met minder bekende voorjaarsgeuren zoals violier.’
De campagne ‘365 dagen bloemen’ is het initiatief van 2.200 kwekers van bolbloemenassortiment, seizoensbloemen en snij-, bes- en trekheesters in samenwerking met Royal FloraHolland. Zij zorgen samen voor promotie om bloemisten 365 dagen per jaar te inspireren met het rijke en gevarieerde assortiment van seizoensbloemen.
Bron en foto’s: 365 dagen bloemen