Geur is voor Amerikaanse consumenten de belangrijkste reden om bloemen te kopen. Dit blijkt uit twee studies van onderzoek & marketingbureau American Floral Endowment.
In twee studies werd gezocht naar consumentenvoorkeuren op het gebied van bloemen. Beide studies gaven aan dat geur de belangrijkste factor is voor het kopen van bloemen. De grootste onderzoeksgroep, mannen en vrouwen van wie de meeste 40 jaar of ouder waren, gaf de voorkeur aan de subtiele geur van de traditionele roos. De tweede groep had liever fris geurende bloemen met een vleugje citroen. Deze groep bestond uit studenten plantkunde waarvan de meerderheid vrouw is tussen 18 en 24 jaar.
Kleur scoort ook
Kleur was in beide onderzoeken de tweede factor van belang in het bloemenkoopgedrag. Daarbij gaven beide groepen de voorkeur aan explosieve, sprekende rode bloembladen. Pasteltinten scoorden het minst. Andere factoren die van invloed zijn op het kopen van bloemen zijn de vorm, de invloed op het welzijn en de gezondheid van de consument, het aankooppunt en de toepassing.
Bron: Florint