Regelmatig vraag ik mij af of boomkwekers beseffen wat ze hoveniers van tijd tot tijd aandoen met de kwantiteit en kwaliteit van hun producten. Elk voorjaar is er weer hetzelfde gezeik en wordt al in maart geroepen dat bepaalde plantensoorten niet meer te leveren zijn. Grote Wisteria sinensis ‘Prolific’? Nee, helaas niet meer leverbaar. Ilex crenata ‘Convexa’? Sorry, helemaal op. Roos ‘Just Joey’? Niet te krijgen. Is de boomkwekerijsector voldoende bezig om het gekweekte sortiment af te stemmen op de vraag? Of is die vraag zo grillig? Ik snap het vaak gewoonweg niet.
Op de kwaliteit valt ook wat af te dingen. Het gaat heel vaak goed, maar soms is het te triest voor woorden wat wordt geleverd. Dan blijken planten van Hydrangea arborescens ‘Incredible’ vooral incredible te zijn, omdat er maar één takje in het potje zit. En dat is inderdaad ongelooflijk. Die planten gaan ook ongelooflijk snel retour. Schandalig is ook het onkruid waarvan planten zijn vergeven. Vorig jaar nog een grote partij Ilex ontvangen die later vol bleek te zitten met rode klaver. Dat is nog jaren een probleem.
Triest word je ook van uitvallers in kisten met grassen en vaste planten. Ik schat dat in elke kist van 24 stuks 2 of 3 scharminkels schuilen die meteen naar de composthoop kunnen. En als planten aan kwaliteitseisen voldoen, mag je blij zijn als ze soortecht zijn. Dat de bestelde rode beuken rode blaadjes krijgen en de witte rozen niet roze blijken te bloeien.
Weten boomkwekers wat al dit gesjoemel voor hoveniers betekent? Het gaat niet alleen om kosten van de planten en de slechte reclame die je als hovenier maakt. Maar vooral om transport, oponthoud en onbetaald werk wat er mee gepaard gaat. De praktijk laat zien dat het er in vele gevallen lang niet aan toe gaat zoals omschreven in de Handelsvoorwaarden voor de Boomkwekerij in Nederland.
In de UK al niet veel anders, er zijn een paar grote leveranciers die achter de computer zitten en alles gaat met een barcode. Pakkers scannen alleen de barcode ; controleren niet de kwaliteit. Weg is weg . Ik koop steeds minder bij deze leveranciers . Je krijgt wel geld terug als je klaagt , maar je wilt gelijk goed product , geen tijd kwijt raken met vergoeding / alternatieven vinden of andere leverancier. Ziet er ook niet goed uit bij de klant.
Heel herkenbaar, erg vervelend, Sommige planten ( Phlox bv ) is vaker niet de goede dan wel. Lastig voor iemand die zich juist onderscheiden wil met uitmuntende beplantingsplannen…..