De gemiddelde omzet van bloemisten in de coronacrisis is vergeleken met dezelfde periode in 2019 met 5 procent gestegen met soms uitschieters naar meer dan 10 procent. ‘En hadden ze de zakelijke markt er nog bijgehad, dan was het zeker 30 procent geweest’, aldus VBW-directeur Marco Maasse. Hij benadrukt dat het niet overal hosanna is. ‘De eventbloemisten hebben grote klappen gehad door corona; ik hoor omzetverliezen van wel 95 procent. Dat is fors.’
De directeur spreekt zijn zorgen uit over het lokaal opleven van coronabesmettingen, zoals in Rotterdam en Hillegom. Hoewel hij de indruk heeft dat in bloemenwinkels de regels nog goed worden nageleefd, benadrukt hij dat het belangrijk blijft om 1,5 meter afstand tot elkaar te houden en de hygiënemaatregelen in acht te nemen. ‘Onder sommige bevolkingsgroepen lijkt de aandacht te verslappen en dat is gevaarlijk.’ Hij gelooft niet dat winkels de deuren gedwongen moeten sluiten, maar vreest wel dat dit weer zou kunnen gebeuren bij de horeca. ‘Burgemeesters krijgen meer bevoegdheden en kunnen lokaal besluiten om bijvoorbeeld eenrichtingsverkeer in te stellen of winkelstraten te sluiten bij grote drukte. Ik zou bloemisten willen oproepen om vol te blijven houden om veilig te werken.’ Onder de ondernemers merkt hij dat velen fysiek moe zijn na de enorm drukke voorjaarsmaanden. ‘Het is nu de tijd om even op adem te komen en de balans te zoeken.’
Geen evenementen
Gemiddeld genomen is de omzet bij bloemisten vergeleken met vorig jaar met 5 procent gestegen. ‘Vanaf het begin van de crisis zijn mensen meer bloemen gaan kopen en dat gebeurt nog steeds. Aan de andere kant vallen er klappen bij met name de eventbloemisten. Ik sprak een bloemist die een omzetval van 95 procent heeft te verwerken. Dan ben je dus alles kwijt. Gelukkig heeft deze ondernemer ook nog een bloemenwinkel, maar die vangt niet alles op. En ik vrees dat er voorlopig ook nog geen grote evenementen georganiseerd gaan worden.’
Om de bloemenverkoop onder de aandacht van klanten te houden en om bloemisten te blijven ondersteunen, krijgt in het najaar de verscampagne online een vervolg. ‘Het idee is om lokaal een online binnenstad, dorpskern of winkelcentrum te creëren met alle versspeciaalzaken samen. Daar kunnen bloemisten in participeren om online vindbaar te zijn, samen te werken met andere versspecialisten als bakkers en slagers en wij als VBW kunnen er onze eigen branchecontent op presenteren. We hopen deze digitale campagne vanaf komend najaar te lanceren.’
Mondkapjes wel of niet?
Deze week komt de regering met een advies over mondkapjes: worden ze verplicht of niet? Hoewel Marco niet overtuigd is van het nut van mondkapjes (‘maar ik ben geen deskundige, en volg het advies van wetenschappers’), staat hij achter een verplichting als het bewezen effect heeft. ‘Als blijkt dat er minder besmettingen zijn door het dragen van mondkapjes, dan moet het maar. Zo niet, dan vind ik het niet functioneel.’
Tekst: Cornéline Lanooy | Foto’s: Shutterstock
Dit artikel verder lezen?
Nog geen abonnee?
Uw voordelen
- Het betrouwbare vakblad tien keer per jaar bij u op de deurmat
- Vakinformatie over alle facetten van de bloemendetailhandel, de bedrijfsvoering, productpresentatie, verkoop en personeelsbeleid
- Toegang tot online besloten artikelen en data
- Exclusieve toegang tot digitale vakbladen database