Zes internationaal samenwerkende promotieorganisaties voor de sierteelt lanceerden in april de internationale campagne ‘Blijf stralen’. De campagne was bedoeld om de aankoop te stimuleren van snijbloemen en kamer- en tuinplanten in zeven Europese landen: België, Bulgarije, Denemarken, Duitsland, Frankrijk, Nederland en Oostenrijk. Van de ondervraagden voelde 40% zich aangemoedigd tot het kopen van meer bloemen, overwoog 37% om meer kamerplanten te kopen en bleek 42% van plan meer tuinplanten te kopen.
‘Blijf stralen’ was opgezet met de hulp van een Europees noodfonds voor het herstel van de sierteeltsector vanwege de gevolgen in de eerste maanden van de coronacrisis. Belangrijkste doel van de campagne was de koopintentie te verhogen. Twee van de vijf consumenten zegt door de campagne gestimuleerd te zijn om bloemen en tuin- en/of kamerplanten te kopen. Van de ondervraagden voelde 40% zich aangemoedigd tot het kopen van meer bloemen, overwoog 37% om meer kamerplanten te kopen en bleek 42% van plan meer tuinplanten te kopen.
Scherper op het netvlies
Naast het verhogen van de animo om te kopen, moest de campagne er ook voor zorgen dat bloem en groen bij de consument weer scherper op het netvlies kwamen. Voor alle categorieën geldt dat het beeld van de consument nagenoeg even goed scoorde als pre-corona. In Oostenrijk, Bulgarije en Denemarken leken de uitslagen wat lager, mogelijk doordat daar vóór het uitbreken van de pandemie de positie op de lijst toch al lager was. ‘Als we alle landen bij elkaar optellen constateren we dat er voor snijbloemen (46%) en kamerplanten (36%) sprake is van een lichte daling, terwijl tuinplanten stabiel op 28% blijven’, aldus Bloemenbureau Holland.
Zes internationaal samenwerkende promotieorganisaties voor de sierteelt lanceerden in april de internationale campagne ‘Blijf stralen’. De campagne was bedoeld om de aankoop te stimuleren van snijbloemen en kamer- en tuinplanten in zeven Europese landen: België, Bulgarije, Denemarken, Duitsland, Frankrijk, Nederland en Oostenrijk. Van de ondervraagden voelde 40% zich aangemoedigd tot het kopen van meer bloemen, overwoog 37% om meer kamerplanten te kopen en bleek 42% van plan meer tuinplanten te kopen.
‘Blijf stralen’ was opgezet met de hulp van een Europees noodfonds voor het herstel van de sierteeltsector vanwege de gevolgen in de eerste maanden van de coronacrisis. Belangrijkste doel van de campagne was de koopintentie te verhogen. Twee van de vijf consumenten zegt door de campagne gestimuleerd te zijn om bloemen en tuin- en/of kamerplanten te kopen. Van de ondervraagden voelde 40% zich aangemoedigd tot het kopen van meer bloemen, overwoog 37% om meer kamerplanten te kopen en bleek 42% van plan meer tuinplanten te kopen.
Scherper op het netvlies
Naast het verhogen van de animo om te kopen, moest de campagne er ook voor zorgen dat bloem en groen bij de consument weer scherper op het netvlies kwamen. Voor alle categorieën geldt dat het beeld van de consument nagenoeg even goed scoorde als pre-corona. In Oostenrijk, Bulgarije en Denemarken leken de uitslagen wat lager, mogelijk doordat daar vóór het uitbreken van de pandemie de positie op de lijst toch al lager was. ‘Als we alle landen bij elkaar optellen constateren we dat er voor snijbloemen (46%) en kamerplanten (36%) sprake is van een lichte daling, terwijl tuinplanten stabiel op 28% blijven’, aldus Bloemenbureau Holland.
Bron en foto’s: Bloemenbureau Holland