Er is wel degelijk een toekomst voor de bloemist. Dit was een van de belangrijkste boodschappen op het VBW-symposium over de toekomst van de bloemist op woensdag 19 juni. Aandacht voor het ambacht en ruimte om te ondernemen, moeten aan die toekomst bijdragen.
Openingsspreker Hans Biesheuvel, voorzitter van mkb-Nederland, wond er geen doekjes om: hij maakt zich zorgen over de huidige crisis. Niet zo zeer de economische, maar de vertrouwenscrisis speelt ondernemers parten, zo zei hij. Zijn missie is het ambacht een prominentere plek op de politieke agenda te laten worden en randvoorwaarden te creëren die ondernemers ruimte geven om te ondernemen. Voor lastenverzwaring voor het mkb hoeft de politiek niet op hem te rekenen. ,,Ons loket is dicht’’, aldus de voorman van het midden- en kleinbedrijf.
Passieven binnenhalen
Praktischer voor de aanwezigen was de presentatie van het onderzoek naar de Toekomst. Duidelijk werd hier dat bloemisten te maken hebben met drie consumentengroepen: de enthousiaste bloemenkopers, de passieven en de negatieven. Met name in de groep passieven kan de bloemist marktaandeel winnen. Het is zaak deze groep te laten zien waar je als bloemist voor staat. Goede communicatie over je vakmanschap en de waarde daarvan is cruciaal.