Consumenten kopen planten voor hun werkplek thuis als ze weten dat ze langere tijd in huis blijven werken. Ook verbeteren planten de werkomgeving en de algemene sfeer. Bloemenbureau Holland liet uitzoeken hoe belangrijk planten zijn tijdens het werken en maakte dinsdag de resultaten daarvan bekend.
Onderzoeksbureau Motivaction ondervroeg namens BBH consumenten tussen de 18 en 70 jaar met een online vragenlijst. Die deelnemers komen uit Nederland, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk. Het onderzoek werd afgelopen augustus gedaan, toen er meer coronamaatregelen golden dan nu.
Ruim een kwart van alle deelnemers aan deze studie die langere tijd thuiswerken, zegt minstens een plant te hebben gekocht voor hun werkruimte. Het gemiddelde van de vier landen samen is 26%. Nederlanders doen dit iets minder vaak: 24%. Daarmee staat Nederland op de derde plek. Frankrijk staat achteraan met een op de vijf mensen. Duitse werknemers die langdurig vanuit huis aan de slag gaan, kopen het vaakst planten voor de werkkamer.
Veel thuiswerkers met planten
Van alle deelnemers aan het onderzoek in de vier landen geeft 35% aan thuis te werken sinds het begin van de pandemie. De onderlinge verschillen tussen de nationaliteiten zijn niet zo groot volgens BBH. Bijna vier op de tien werkende ondervraagden zegt in de toekomst ook thuis te blijven werken. Sommigen deels, anderen verwachten helemaal niet meer naar kantoor te gaan.
Van de thuiswerkers in de vier onderzochte landen heeft 68% planten staan in de werkkamer. De helft heeft er een of twee staan en een op de tien meer dan vijf. In Nederland ligt het percentage thuiswerkers met planten iets hoger met 73%.
De helft van de deelnemers die volgend jaar verwacht gedeeltelijk of helemaal thuis te blijven werken, overweegt meer planten te kopen voor de werkplek. En 17% zegt dit daadwerkelijk te gaan doen.
Betere sfeer
Bloemenbureau Holland liet ook uitzoeken waarom planten zo populair zijn bij thuiswerkenden. Zeven op de tien vindt dat planten over het algemeen de sfeer verbeteren. Driekwart van de vrouwen geeft dit aan, bij de mannen is dit percentage iets lager met 65%. Zes op de tien thuiswerkers vindt dat planten de werkomgeving verbeteren. Van de ondervraagden merkt 58% dat planten hun ogen rust geven en bijna een derde geeft aan dat planten het makkelijker maken om zich te concentreren. Als laatste zegt ruim een op de vijf deelnemers over het algemeen vaker planten te kopen sinds ze meer thuis zitten.
BBH wilde dit onderzoek uitvoeren omdat de bloemenpromotor al vermoedde dat consumenten steeds meer planten kopen tijdens de coronacrisis. Dit onderzoek bevestigt dat dus. Deze studie is ook onderdeel van de Bedankt Plant-campagne van het bloemenbureau. Het is een terugkerende campagne om de verkoop van bloemen en planten te promoten bij consumenten Dit najaar focust het op thuiswerken.
De Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) deed onlangs een grote studie naar het effect van groen op mensen. Hun conclusie: groene ruimtes hebben duidelijk gunstige effecten op de mentale gezondheid.