Dutch Flower Group en Enza Zaden zijn vrijdag 30 oktober op het Hortigala in Rotterdam uitgeroepen tot grote winnaars van Hillenraad100. Sinds 2003 geeft Hillenraad100 een overzicht van hoe de Nederlandse tuinbouwsector ervoor staat.
Organisator Hillenraad wilde de genodigden van het Hortigala 2015 meer meegeven dan de prijzen voor de winnaars en het nieuwste Hillenraad100-magazine. Want het Hortigala van het Jaar, waarvan Rabobank hoofdsponsor is, stond ook in het teken van de vraag waar de Nederlandse tuinbouwondernemers de wereld blij mee kunnen maken. Dat is niet een 13-in-een-dozijn-product, denkt Martien Penning van Hillenraad. ,,De lijst van 2015 laat zien dat we op een kantelpunt lijken te staan. Je ziet dat ondernemingen die internationaal actief zijn én die inspelen op persoonlijke behoeften de sprong voorwaarts maken. Vandaar dat Enza Zaden dit jaar de top 100 aanvoert, Dutch Flower Group de nummer 1 is in de 500+ lijst en Ridder Drive Systems / Hortimax de grootste stijger is.’’
Het 13e Hortigala had als thema Growing Happiness. ,,Mensen kopen producten steeds vaker ook om het gevoel dat het met zich meebrengt. Wij denken dat er grote kansen liggen voor ondernemers die geluk inzetten als ‘brand image’ voor hun tuinbouwproduct.’’
Geluk als handelsmerk
Om het publiek uit de comfort zone te krijgen, koos de organisatie dit jaar voor een aantal bijzondere acts en bijdragen. Emeritus hoogleraar Ruut Veenhoven vertelde over zijn onderzoek naar geluk als drijfveer voor menselijk handelen. De jonge danser Redo liet zien dat je van je beperking juist je kracht kunt maken en de Belgische travestiedanser Vanessa Van Cartier bewees dat je altijd jezelf opnieuw uit kunt vinden om tot succes te komen. Tot slot kregen de genodigden nog het boek ‘Ondernemen is een ABC’tje’ van Michiel Muller, die met zijn jongste bedrijf Picnic de wereld van de retail wil opschudden.
Bron: Hillenraad
Foto’s: Hillenraad100/Hannah Anthonysz