Duitse tuinbranche boekte in 2017 iets meer tuinplantenomzet

    De Duitse tuinbranche noteerde in 2017 een plus van 0,2% bij de verkoop van tuinplanten. Tuincentra wisten daarbij hun marktaandeel in de tuinbranche te verstevigen. Dat blijkt uit het jaarbericht van Industrieverband Garten.

    Voor het vierde jaar op rij noteerde de Duitse tuinbranche (onder andere bloemen, planten, tuinmeubels en gereedschap) een omzetstijging. In 2017 kwam deze uit op een omzet van €18,6 miljard, een plus van 1,4%.
    De verkoop van tuinmeubelen (+9%) steeg daarbij harder dan de verkoop van tuinplanten (+0,2%). De omzet van de productgroep binnengroen steeg eveneens (+2%).

    Marktaandelen
    Tuincentra wisten in 2017 hun marktaandeel in de tuinbranche te vergroten. Dit steeg van 12,4% naar 12,7% en daardoor lieten tuincentra vorig jaar ook een omzetstijging zien. Bouwmarkten blijven met een aandeel van 24,1% het belangrijkste verkoopkanaal voor alle tuinbenodigdheden.

    Meer omzet, niet meer stuks
    In het Duitse vakblad Dega Gruner Markt ziet marktexpert Klaus Peter Teipel, opsteller van het rapport, dat de cijfers wat betreft plantenverkoop niet alleen maar positief zijn. Hij ziet weliswaar dat de tuinplantenomzet met 0,2% is gestegen. Maar daarbij moeten we volgens hem ook uitgaan dat de gemiddelde prijs iets is gestegen, waardoor er per saldo zeker niet meer tuinplanten zijn verkocht. Ook ziet hij dat de omzet in kamerplanten vorig jaar daalde.

    Lees hier het rapport: Jahresbericht 2018 Industrieverband Garten

    Abonneer
    Laat het weten als er
    guest
    0 Reacties
    Oudste
    Nieuwste Meest gestemd
    Inline feedbacks
    Bekijk alle reacties