De MasterCard MasterPass moet het online betalen eenvoudiger maken voor consumenten. Hij vervangt als het ware de portemonnee en creëert een ‘online wallet’. Dat betoogde de organisatie op een persbijeenkomst op het congres What’s Going on in (R)etaling op 8 april in Amsterdam Arena.
,,Ruim 80% van de mensen die online aankopen doet, stopt deze handeling ergens in het afrekenproces omdat het niet lukt: het zijn te veel stappen, er is geen concentratie meer, het afrekenen gaat fout’’, aldus Okke Mönking van MasterCard. ,,Voor de winkelier is dit jammer, omdat de bestelling zo niet doorgaat en de klant is gefrustreerd.’’ Volgens Mönking vereenvoudigt de online wallet (portemonnee) dit proces, omdat consumenten minder hoeven in te vullen bij hun bestelling.
Klanten kunnen een account aanmaken in de wallet en daar hun debit- en creditcardgegevens achterlaten plus het afleveradres (meerdere mogelijkheden). De gegevens worden veilig opgeslagen en eenmaal aangemeld, kunnen klanten betalen met hun gebruikersnaam en wachtwoord. Het invullen van de gegevens en de betaalmethode is dus niet langer nodig.
Fysieke winkel
Het is de bedoeling dat de digitale portemonnee ook toegepast gaat worden in fysieke winkels zodat klanten direct na keuze hun product kunnen afrekenen. ,,Na invoering van de MasterPass kunnen mensen overal betalen: thuis, in de winkel en onderweg.’’ Mönking denkt dat in eerste instantie innovatieve winkels deze betaalmethode gaan installeren, maar dat het later breder toegepast gaat worden. Voor de zomer gaan de eerste transacties met de MasterPass online.
Foto: MasterCard