Het jaar is voor de Ecuadoraanse bloemensector niet saai van start gegaan. Onder invloed van de strenge lockdowns in Europa en Noord-Amerika kwam de afzet begin januari in eerste instantie nog wat langzaam op gang. Met het naderen van Valentijn, de tegenvallende productie in Colombia en de vertraagde piek in Ecuador, kwam daar al snel verandering in.
Vanaf 1 januari is het GSP handelsverdrag met de Verenigde Staten komen te vervallen. Sindsdien moet er weer tot 6,8% importheffing betaald worden over Ecuadoraanse snijbloemen. Maar ook dat leek de sector onverschillig te laten.
Eigenlijk zijn alle kwekers die ik gesproken heb, dik tevreden met hoe de afzet tot en met Valentijn verlopen is. En ook nu in de week van Vrouwendag loopt het vooralsnog uitstekend. Ondanks de wederom torenhoge luchttransportkosten voor de extra charters op Europa (rond $4,50/kg), blijft de vraag hoog en de handel duur. Het aanbod was tot dusver ook nog op peil, maar dat zal nu wel snel dalen nu het regenseizoen met volle overtuiging is teruggekeerd.
Onderhand verandert het bloemenlandschap in Ecuador in rap tempo. De schaalvergroting was al een aantal jaren geleden ingezet, maar het gaat nu ineens wel heel erg snel. Belangrijke supermarktproducenten als Sunshine Bouquet, Color Republic en met name The Elite Flower Group hebben ook de afgelopen twee maanden weer meerdere kwekerijen ingelijfd.
Het is overduidelijk wat dit coronajaar teweeg heeft gebracht, en welke expansie de afzet via het ‘mass market’ kanaal heeft genomen. Werkelijk iedere kweker heeft inmiddels een eigen boekettenlijntje staan. En ook de composities van die boeketten zijn gelukkig met de tijd mee geëvolueerd. Want die afschuwelijke oubollige roosboeketjes met alleen een takje gyps of asparagus zie je steeds minder. Ze hebben plaats gemaakt voor trendy composities met veelal exclusieve zomerbloemen als ranonkel, anemoon of scabiosa.
Ook bij FM Group houden we de ontwikkelingen natuurlijk nauwlettend in de gaten en ook wij groeien in het supermarktsegment. Maar bij ons blijven de traditionele groothandel en de bloemist uiteraard de voornaamste doelgroep.
Victor van Dijk,
Area manager Zuid-Amerika, FM Group
Lees hier meer columns van Victor.