In het hol van de leeuw. Zo voelde het wel een beetje. Met de Sector Advies Raad (SAR) van de afdeling Bloem & Design van het Clusius College, zijn we op uitnodiging in het bloemendistributiecentrum van Deen. Deze snelgroeiende supermarktketen in Noord-Holland is al vier keer uitgeroepen tot beste bloemensupermarkt.
Per week distribueert de supermarktketen 400 veilingkarren vol boeketten, bloemen en planten naar de 70 Deen-vestigingen.
Johan Ramkema, oud bloemist, heeft de leiding over 120 personeelsleden die boeketten maken aan de lopende band. Hij vertelt trots over de efficiënte productie in zijn ’boekettenfabriek’. Een boeket van €9,95 bijvoorbeeld heeft dertig stelen en wordt gedraaid in 3 minuten. Kwalitatief goede boeketten voor confectieprijzen. De SAR-leden vinden het confronterend maar ook leerzaam en verdomde lastig. ,,We zijn ook al bezig met het nieuwe bloemschikken met hoog en laag’’, doet Ramkema er nog even een flinke schep bovenop. Hoe kan de bloemenspecialist de con-collega-supermarkt voorblijven?
Het antwoord vind ik op het NK Flowercup op groothandelcentrum Cultra in Aalsmeer. Creativiteit als inspiratiebron voor verkoopbaarheid. Wat een contrast, deze Haute Floristique, met de efficiënte confectie in de boekettenfabriek van Deen. Johan Ramkema heb ik op Cultra gelukkig niet gezien.
Anna Koster