Marco Maasse is opgelucht, nu het kabinet duidelijkheid heeft geschapen over het openhouden van de winkels. ‘Dit betekent dat bloemisten open kunnen blijven, mits ze natuurlijk goed de veiligheidsmaatregelen in acht kunnen nemen. Daar zijn wij happy mee.’
De laatste dagen kreeg de brancheorganisatie ontzettend veel vragen van bloemisten of ze nu open mochten blijven of niet. ‘Wat gaat er nu gebeuren’, was zo ongeveer de meest gestelde vraag’, vertelt Marco. ‘Wij hebben de afgelopen tijd bij het Ministerie van Economische Zaken en Landbouw dan ook volop ingezet op het openhouden van de winkels, maar het bleef toch spannend tot gisteravond. ‘Na dat knotsgekke weekend waarin iedereen in groepen naar buiten ging – echt volslagen belachelijk – kregen we gelukkig gisteren goed nieuws.’
Marco is zich ervan bewust dat de nieuwe maatregelen voor velen niet makkelijk te implementeren zijn in de winkel. ‘Hoe ga je om met klanten in je winkel, maar ook met je eigen medewerkers achter de toonbank? Die anderhalve meter afstand is echt heel belangrijk. Dat vergt veel van ondernemers. Maar kun je die veiligheid niet garanderen, dan moet je echt dicht!’
Promotiecampagne
De oproep van VBW naar andere grote sierteeltorganisaties als de veiling, groothandels en Bloemenbureau heeft €40.000 opgeleverd. De bloemistenorganisatie stortte als eerste €10.000. Dit geld gaat gebruikt worden voor een promotiecampagne die woensdag 25 of donderdag 26 maart gaat starten, verwacht Marco. ‘Hierin willen we de positieve lading van bloemen benadrukken. Ze maken je huis gezellig en zijn goed voor je leefomgeving. De campagne wordt gepast frivool en we hopen dat deze de bloemenverkoop stimuleert.’
Ook tuincentra blijven open
Ook de tuinbranche hield maandagavond haar adem in. Peter Paul Kleinbussink, directeur Intratuin laat na afloop de persconferentie weten: ‘We zijn opgelucht dat tuincentra open mogen blijven. Niet alleen voor onszelf, maar ook voor de kwekers die aan ons leveren. Zo blijft er voor hen tenminste nog íets over.’
‘Alle maatregelen die zijn afgekondigd hebben we vorige week al in onze Intratuin-vestigingen doorgevoerd. Vooral ingangscontrole en reguleren van die klantenstroom werkt goed. Door met tellers te werken laat je niet meer mensen toe dan verantwoord en aan de deur voorkom je ook dat hele groepen naar binnen gaan. Veiligheid van klanten en medewerkers is erg belangrijk voor ons. We hebben dit weekend dan ook geen ’bouwmarkt taferelen’ gezien bij onze winkels.’
Funshoppen wordt runshoppen
Frank van der Heide, directeur Tuinbranche Nederland zegt: ‘Ik ben heel blij dat Nederlandse tuincentra open mogen blijven. Niet alleen voor de tuincentra zelf, maar ook voor Nederland als geheel. Als alle winkels dicht gaan wordt het wel heel eng. Nu hou je mensen nog in beweging.’ Hij ziet wel dat tuincentrumeigenaren worstelen met de situatie. „Het kost tuincentra extra energie om hun personeelsbezetting op orde te hebben, medewerkers veilig te laten werken én consumenten veilig te laten winkelen.’
Over de huidige verkopen zegt hij: ‘Tot ergens vorige week bleef de omzet nog redelijk op peil, maar afgelopen weekend was het rustiger dan anders. Mensen zijn duidelijk minder in beweging en als ze komen blijven ze minder lang. De horeca en ballenbak zijn dicht en daarmee is veel beleving in de winkels verdwenen. Funshoppen is helaas meer runshoppen geworden en omdat strengere regels zijn afgekondigd wordt dat de komende tijd alleen maar erger. ‘Positief is wel dat tuincentra op zoek zijn naar andere verdienmodellen. Online zijn ze actiever en via social media wordt meer klantcontact gezocht.’
Beeld: Shutterstock
Dit artikel verder lezen?
Nog geen abonnee?
Uw voordelen
- Het betrouwbare vakblad tien keer per jaar bij u op de deurmat
- Vakinformatie over alle facetten van de bloemendetailhandel, de bedrijfsvoering, productpresentatie, verkoop en personeelsbeleid
- Toegang tot online besloten artikelen en data
- Exclusieve toegang tot digitale vakbladen database