Driekwart van de Nederlandse consumenten geeft aan meer van producten te weten dan het winkelpersoneel. Voor klanten is dit een grote ergernis, meldt het AD op basis van onderzoek onder ruim tweeduizend Nederlanders.
Adviesbureau Manhattan Associates voerde het onderzoek uit. ‘De klant die moeite heeft gedaan om naar een winkel te komen, verwacht meer informatie dan hij zelf al op internet vindt,’ zegt directeur Pieter van den Broecke van het adviesbureau. ‘Het is daarom zeer belangrijk dat de winkelmedewerker over voldoende kennis beschikt. Dat blijkt echter een pijnpunt te zijn bij de huidige winkelervaring van consumenten.’
Menselijk contact
Uit het onderzoek blijkt dat mensen vooral uit praktische redenen fysieke winkels verkiezen boven webshops. Het feit dat ze een product meteen in handen hebben en het kunnen zien en/of uitproberen, weegt daarbij het zwaarst. Ook het menselijke contact blijken klanten nog altijd belangrijk te vinden.
Goed personeel biedt daarom juist kansen voor winkeliers om zich van webshops te onderscheiden, zegt Henk Hofstede, sectorbankier retail bij ABN AMRO. ‘Er kan er maar één de goedkoopste zijn. Maar die spontane, empathische verkoper die meteen een klik weet te maken met de klant, die is uniek.’
Bron: AD | Foto: Shutterstock