De Nederlandse consument springt in 2020 moeiteloos heen en weer tussen online en fysiek winkelen. De oriëntatie en aankoop van goederen en diensten wordt een crossmediale beleving.
Zo’n 80% tot 90% van de consumenten komt over acht jaar nog steeds in winkels. Tegelijkertijd wordtl 52% van de aankopen in 2020 via een online kanaal gedaan. Het gaat daarbij om alle online aankopen die zowel thuis, op het werk als in de winkel (online instore) worden gedaan. Dat is een stijging van 35% ten opzichte van het aantal online aankopen van producten en diensten in 2013. Dit moeiteloos schakelen tussen on- en offline winkelen, kenmerkt het shopgedrag van de toekomst.
Nu wordt 17% van alle aankopen online gedaan. Slechts 8% van de consumenten geeft aan in 2020 nauwelijks producten of diensten online te zullen aanschaffen. Consumenten staan open voor nieuwe initiatieven en zien een blijvende toegevoegde waarde van zowel het fysieke als het online kanaal. Dat blijkt uit nieuw onderzoek uitgevoerd onder bijna 12.000 consumenten door GfK en Shopping2020.
Online is praktisch
Het overgrote deel van de consumenten verwacht in 2020 nog altijd naar de winkel te gaan voor het passen en kopen van kleding (88%), sportartikelen (86%), schoenen & personal lifestyle (83%). Ook voor de dagelijkse boodschappen (83%) blijft de verswinkel of supermarkt in 2020 een grote rol spelen, verwacht de consument.
Maar voor vliegtickets (41%), evenementtickets (40%) en verzekeringen (37%) verwacht de consument in de toekomst helemaal niet meer naar een fysieke locatie te gaan. Hetzelfde geldt voor pakketreizen (36%) en telecom (31%).