Consument shopt minder vaak en minder lang

Nederlandse consumenten winkelen tegenwoordig minder vaak dan twee jaar geleden. De tijd die zij aan het shoppen kwijt zijn is eveneens teruggelopen.

Dit meldt Retailnews op basis van onderzoek van brancheorganisatie INretail, waarvoor in samenwerking met I&O Research 1.461 consumenten zijn ondervraagd. 36% Van de consumenten zegt minder vaak te winkelen dan twee jaar terug, tegenover 5% die meer is gaan shoppen. Daarnaast is de winkelduur voor 27% teruggelopen, waar 4% juist langer is gaan shoppen. De uitgaven zijn volgens de onderzoekers 35% teruggelopen, terwijl 12% aangeeft meer te besteden.
INretail liet ook onderzoek doen naar het aantal winkels dat tijdens het shoppen wordt bezocht. Daaruit blijkt dat 18% van de ondervraagden meer verschillende winkels bezoekt; 13% geeft aan juist vaker bij één specifieke winkel te shoppen. Voor 69% is er op dit vlak niets veranderd.

Koopavond
Een meerderheid is voor het behoud van de koopavond, waarbij de vrijdag (58%) populairder is dan de donderdag (51%). Op zaterdag ziet een kwart van de ondervraagden het liefst dat de winkels tot acht uur open zijn, terwijl 63%genoegen neemt met een sluiting om zes uur ’s avonds.

Bron: RetailNews
Foto: Bloem en Blad