Bij het zien van de Bromelia hebben consumenten positieve associaties. Ze vinden de plant mooi, exotisch en kleurrijk, maar slechts 10% weet de juiste naam te noemen. Dit blijkt uit consumentenonderzoek in Duitsland, Frankrijk, Polen en Zweden in opdracht van de Gewascoöperatie Bromelia.
De resultaten zijn onlangs gepresenteerd aan de Nederlandse en Belgische kwekers en veredelaars die in de coöperatie zijn verenigd. Gemiddeld 85% van de ondervraagde consumenten herkent Bromelia goed na het tonen van foto’s. Slechts tien procent weet echter de juiste naam te noemen. Dat maakt het lastig om ernaar te vragen als je er een wilt kopen. Ongeveer de helft van de ondervraagden geeft aan wel een Bromelia te willen kopen als ze hem in de winkel zien staan. De bloemenwinkel en het tuincentrum zijn logische verkooppunten voor Bromelia, vindt de consument. Daar is de plant redelijk goed zichtbaar, maar het kan altijd beter, aldus de onderzoekers. De bijzondere, exotische uitstraling van Bromelia spreekt veel mensen aan. Ook de prijsstelling, de lange bloeitijd en het felle kleurenpalet worden als positief ervaren. Rood wordt vaak genoemd als favoriete kleur, maar tweekleurig is ook populair.
Luchtzuiverend en duurzaam
De luchtzuiverende werking van Bromelia zou voor de consument een extra argument zijn om tot koop over te gaan. Ook het label ‘duurzaam geteeld’ spreekt aan. Consumenten verwachten dat Bromelia makkelijk te verzorgen is. Toch is het niet voor iedereen duidelijk hoe je een exotische plant in leven houdt; verzorgingstips en instructies zouden die twijfel weg kunnen nemen.
Een sterke voorkeur voor een bepaald type Bromelia is er niet: Guzmania, Vriesea, Tillandsia, Multiflora, Aechmea en Neoregelia hebben allemaal hun eigen fans. Eén Bromelia in een pot heeft de voorkeur, maar een mix van verschillende typen in één pot scoort ook hoog. De consument vindt dat de plant in veel interieurs past, en zeker ook in kantoren, restaurants en hotels. Daarnaast wordt de plant geschikt gevonden als cadeau, bijvoorbeeld voor Moederdag, als bedankje, voor een nieuwe woning of zomaar.
Over het onderzoek
Het consumentenonderzoek is eind 2017 uitgevoerd door MarktOnderzoeksCoach.nl in samenwerking met Royal FloraHolland. Voor het onderzoek zijn 2.000 consumenten (plantenkopers in de leeftijd van 18 tot 75 jaar) ondervraagd in vier landen: Duitsland, Frankrijk, Polen en Zweden. Deze landen zijn belangrijk voor de marktontwikkeling van Bromelia.
Bromeliakwekers en -veredelaars gaan zowel individueel als collectief met de resultaten aan de slag. Zij gaan werken aan betere verzorgingsinformatie, de naam Bromelia duidelijker communiceren als overkoepelende naam, informatie delen met retailers, detaillisten en groothandelaren om nog beter in te spelen op de wensen en behoeften van de consument.
Bron en foto: Bromelia.info