Consument gaat voor ‘beleving’ in kerstwinkels

De belangrijkste maand van het jaar voor de detailhandel is in volle gang. Als vanouds ademen de winkelstraten alleen nog maar kerst. Niet alleen de etalages overtreffen elkaar, ook de winkelstraten zelf zijn soms spectaculair versierd. Winkeliers spelen daarmee in op de steeds groter wordende drang van Nederlandse consumenten naar beleving in de winkel en het winkelgebied.

Winkeliers verwachten deze kerstperiode een extra omzet die vergelijkbaar is met de verwachte omzet van vorig jaar, zo’n €800 miljoen. Een groot deel daarvan wordt naar verwachting komend weekend behaald, volgens Detailhandel Nederland.
Consumentengedrag verandert en dat is goed te merken in een drukke periode zoals Kerstmis. Consumenten willen winkelen op de momenten dat het hen uitkomt. Dat betekent steeds meer op de zondag en in de vroege avond na het werk. Een trend die zich de afgelopen jaren voltrekt is die van het online bestellen en in de winkel, op een zelf gekozen tijdstip, ophalen. Inmiddels komt al zo’n 70% van de totale online omzet ten goede aan winkeliers die zowel een fysieke winkel als een webwinkel hebben.

Kerstmarkten
Winkeliers pakken massaal uit om de consument een magische kerst te bezorgen. Ze spelen in op de behoefte aan beleving tijdens het winkelen. Dat begint al in de winkelstraat. Zo worden er kerstmarkten georganiseerd, een trend die uit Duitsland is overgewaaid. Ook zijn er winkelgebieden waar complete ijsbanen worden neergelegd, om ook de kinderen mee te laten genieten van de kerstsfeer in het winkelcentrum.
In de periode voor Kerstmis hebben veel winkels ruimere openingstijden. Naast extra koopzondagen zijn er de maandag en dinsdag voor kerst extra koopavonden om de verwachte drukte te kunnen verwerken. Op kerstavond moeten winkels om 19.00 uur gesloten zijn.

Bron: Detailhandel Nederland
Foto: INGimage