Consumenten hebben in januari 0,3% meer uitgegeven dan in dezelfde maand vorig jaar. Dat is de kleinste stijging van de bestedingen sinds oktober 2014, meldt het CBS.
Volgens de donderdag 24 maart gepubliceerde cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) hebben consumenten in januari nagenoeg hetzelfde uitgegeven aan duurzame goederen als een jaar eerder. Ze besteedden opnieuw meer aan woninginrichting en huishoudelijke apparaten, maar minder aan auto’s, huishoudelijke artikelen en kleding. De bestedingen aan voedings- en genotmiddelen stegen met 1,2% het sterkst. Die aan diensten, zoals bezoek aan restaurant of kapper en verzekeringen, stegen bijna 1%. Aan overige goederen werd 2,2% minder uitgegeven.
Negatief beeld
Volgens de CBS Consumptieradar zijn de omstandigheden voor de consumptie door Nederlandse huishoudens in maart ongunstiger dan in januari. Dat komt vooral doordat consumenten negatiever zijn over hun toekomstige financiële situatie. Consumptie door huishoudens hangt onder meer samen met de verwachtingen van consumenten, de situatie op de arbeidsmarkt en de ontwikkeling van hun vermogen. Vorige week werd al bekend dat het consumentenvertrouwen in maart voor de vierde maand op rij is gedaald.
Bron: CBS | foto: Ingimage