Consumenten zijn uitzonderlijk pessimistisch over de werkloosheid in de komende twaalf maanden, blijkt uit onderzoek door het CBS. Maar liefst 92% van de ondervraagden verwacht dat de werkloosheid de komende twaalf maanden gaat stijgen, slechts 5% voorziet een daling.
Het saldo (92 min 5) komt hiermee op -87. Sinds het begin van de metingen in 1986 waren consumenten alleen in maart 1993 met -88 somberder over de toekomstige werkloosheid.
Consumentenvertrouwen
Ook het consumentenvertrouwen is verder gedaald en kwam uit op -30, tegen -28 in september. Hiermee ligt het consumentenvertrouwen ver onder het gemiddelde over de afgelopen twintig jaar (-6).
Sinds het begin van de coronacrisis is het consumentenvertrouwen flink gedaald. Afgelopen zomer was er sprake van een lichte stijging, maar inmiddels zitten we weer op het niveau van mei, toen het -31 bedroeg.
Economisch klimaat
Consumenten zijn eveneens pessimistischer over het economisch klimaat dan een maand eerder. De deelindicator economisch klimaat ging van -58 naar -61. Over de economie in de komende twaalf maanden waren de consumenten negatiever dan in september. Het oordeel over de economische situatie in de afgelopen twaalf maanden veranderde niet.