Ik ben een fan van goede cappuccino met een mooi bloemmotief. En ik niet alleen. De koffiebranche heeft zich de laatste jaren gigantisch ontwikkeld. Op elke straathoek opent een hippe koffietent. Kwaliteit die ook iets mag kosten. Om jaloers op te worden. Als ondernemer.
Kun je zulke koffie aan je klanten serveren terwijl ze op hun boeket wachten? Is dat makkelijk te leren, vroeg ik me af.
Door toeval raak ik in het bezit van een espressomachine. Op internet vind ik koffie met melkschuimfiguren als varenblaadjes, hartjes en bloemen. Dus doe ik staycation (gewoon thuis blijven in de zomervakantie) en ga aan de slag. Elke dag oefenen. De hele buurt nodig ik uit.
Met echte bloemen maken mijn handen gewoon wat ik bedenk. Daar heb ik namelijk voor doorgeleerd. En een paar decennia geoefend. Als het echter gaat om het maken van een eenvoudige bloem met opgeschuimde melk in de cappuccino, heb ik de motoriek van een swaffelende olifant. Ik maak prachtige barbapapa’s… Schoenmaker blijf bij je leest.
Toch kun je veel leren van de koffiebranche. Kijk maar naar hun hippe productpresentatie en communicatie op internet. Of stap eens een koffietent binnen voor een goede cappuccino.
Anna Koster