Afgelopen weekend werd in Caserta (Napels) de aftrap gegeven voor het bruidsseizoen in Italië met Avalanche+ rozen. Het aantal Italiaanse huwelijken is afgenomen, maar een aantal van 170.000 per jaar is nog steeds indrukwekkend. Avalanche+ richt zich sinds een jaar of vijf met promotie op de Italiaanse bruidsmarkt.
De Italiaanse bloemistenschool Fiorelli academy organiseerde een driedaagse workshop voor bloemisten die zich richten op de weddingmarkt en meer willen weten over internationale wedding trends. De bloemisten (totaal 32) kregen een opdracht vier thema’s uit te werken onder leiding van vier docenten. De volgende thema’s werden uitgewerkt: PopArt, Hippy, Barrok en een Italian wedding. In samenwerking met Chrysal werd er ook aandacht besteed aan de thema bloemverzorging.
Het bruidsseizoen start in Italië in de maand mei. Hoewel er ook een interesse van met name buitenlanders is voor een ‘winterwedding’ geven Italianen de voorkeur om te trouwen in de zomerperiode. Volgens Charles Lansdorp van Flower Academy doet de bloemenconsumptie voor het bruidssegment in Italië het goed. De groei in de bruidsmarkt komt vooral vanuit het toegenomen bruiloften door buitenlanders in Italië.
Op de vraag of de promotie van Avalanche+ leidt tot meer export van deze witte grootbloemige roos naar Italië zegt Lansdorp geen keiharde cijfers te hebben. „Maar ik weet wel dat er regelmatig voor duizenden euro’s Avalanche+ naar Italië geëxporteerd worden die gebruikt worden bij grote weddings.” Een van de bloemisten – een Siciliaan – die aan de workshop meedeed vertelde hem dat ze bij weddings altijd gebruik maakt van Avalanche+, omdat de knoppen altijd open komen en mooi groot zijn. Ondanks dat er ook lokaal rozen geteeld worden.
Lansdorp wijst er verder op dat de concurrentie van de witte Mondial uit Zuid-Amerika toeneemt, omdat die roos prijstechnisch goed in de markt ligt. „Sinds de crisis wordt er in Italië sterk naar prijs wordt gekeken.” In het bruidssegment is dat minder het geval.