De klanten, dus ook bloemisten, moeten de kwekers meenemen de keten in. Want kwekers moeten zicht krijgen op wat de consument wil. Dat zegt Lucas Vos, directeur van FloraHolland.
In een interview in het Vakblad voor de Bloemisterij zegt de directeur van FloraHolland dat ,,de sierteelt een gigantisch grote toekomst voor zich heeft’’. Maar als we Nederland op de kaart willen houden, moeten we niet te veel kissebissen, vindt Vos, die pas sinds dit jaar in dienst is van de veiling. ,,We moeten dingen samen doen.’’
Rol kennen
Ook in de toekomst ziet Vos een rol voor de veiling. ,,Maar we moeten onze rol dan wel goed kennen. We moeten meer nadenken hoe we de logistieke en financiële functie en kennis beter kunnen uitbuiten voor de sierteelt. We moeten faciliteren, en niet uit macht maar uit kracht handelen.’’
Vos wil het kwekersbelang dienen door klantgericht te denken. Dat betekent dat de klanten de kwekers mee moeten nemen de keten in. ,,Ze moeten zorgen dat kwekers zicht krijgen op wat de consument wil. Als klanten een gordijn optrekken, krijgen ze het moeilijk met mij’’, aldus Vos.
Foto: Gerdien de Nooy