Bloemist ontkomt niet aan gebruik sociale media

Millennials, mensen in de leeftijd van 20-35 jaar, zijn visueel ingesteld en communiceren via sociale media. Bloemisten die deze klanten willen bereiken, ontkomen dus niet aan het gebruik van onder andere Facebook en Instagram.

Deze boodschap verkondigde het Flower Lab op de vorige week gehouden IFTF. Het Flower Lab is een expositie die bezoekers concrete handvatten geeft om een klantengroep te bereiken. Vier bloemisten: Michael van Namen, Dini Holtrop, Joan Stam en Lily Beelen, maakten bloemwerk in drie trends die aansluiten bij de jongere doelgroep, namelijk More is more, Connect the story en Wild botanic.

Whats app
De millennials zijn heel visueel ingesteld en interactief. Dat betekent dat foto’s plaatsen op sociale media belangrijk is voor wie deze doelgroep wil bereiken. Een website is onmisbaar. Daarnaast zijn schermen in de winkel een goede mogelijkheid om de jongere klanten te bereiken.
Ook WhatsApp is een effectieve manier van communiceren. Behalve een e-mailadres zou een bloemist ook het 06-nummer van zijn klanten kunnen vragen, om ze vervolgens via WhatsApp te benaderen.

Wereldpolitiek
Behalve dat Millennials visueel ingesteld zijn, zijn ze ook slim, interactief en bezig met de wereldpolitiek en het milieu. Wie laat merken in hun gedachtengoed te zitten, maakt grote kans ze te bereiken. Doe dat niet in algemene termen, maar geef concrete voorbeelden, luidde het advies in het Flower Lab. Dat kan door bijvoorbeeld na te denken over een milieuvriendelijke verpakking en Fair Flowers and Fair Plants (FFFP) te gebruiken.

Foto’s: Jeannet Hooftman

Communiceer in de taal van de doelgroep: op een hippe manier en korte teksten.

Inspiratie in de trend More is more.

Inspiratie in de trend Connect the story.

Inspiratie in de trend Wild botanic.