Bloemist nog altijd marktleider verkoop snijbloemen

Bloemisten zijn nog altijd marktleiders in de verkoop van snijbloemen. Twee op de drie consumenten koopt er geregeld. Webshops hebben het laagste aandeel in de omzet.

Deze gegevens komen uit het rapport Facts & Figures Nederland van FloraHolland afdeling Markt & Informatie. Jaarlijks brengt deze afdeling de consumptie van bloemen en planten in verschillende landen in kaart.

Er zijn in Nederland ongeveer 3.300 bloemisten. Bloemisten zijn met een aandeel van 49% marktleiders in de verkoop van snijbloemen. Twee op de drie consumenten koopt er geregeld; 18% koopt (bijna) altijd snijbloemen bij de bloemist. Webshops van bloemen en planten hebben een aandeel in de omzet van 4%; bijna het laagst van alle afzetkanalen. Per aankoop geeft de Nederlandse consument online wel het meeste uit aan bloemen en/of planten.
Nederlandse consumenten geven minder uit aan bloemen en planten dan consumenten uit het Verenigd Koninkrijk, Duitsland en Frankrijk. De vergrijzing is een mogelijke oorzaak.

Cadeaumarkt

De cadeaumarkt is belangrijk voor snijbloemen. Hiervoor gaat de consument vooral naar de bloemist. Concurrentie op deze markt is er vooral van cosmetica en de cadeaubon.

Gaat het om bloemen voor eigen gebruik, dan is de supermarkt een concurrent. Dat heeft te maken met prijs en gemak. De bloemist onderscheidt zich op kwaliteit en een breed assortiment.
De bedrijvenmarkt is door de crisis ingestort, maar voor het hogere segment zorgt de zakelijke markt nog altijd voor ongeveer de helft van de omzet.
Het populairst binnen de snijbloemen zijn de gemengde boeketten en rozen in een monobos. Onder planten zijn de groene kamerplanten het meest populair. Ruim driekwart van de kamerplanten is voor eigen gebruik, bij snijbloemen is dit ruim de helft.

Bron: Royal FloraHolland, foto: Bloem en Blad