‘Bloemen onderdeel laten blijven van nieuwe normaal’

‘Laten we niet alleen hopen maar vooral eraan werken dat bloemen en planten deel blijven uitmaken van het nieuwe normaal’. Marco Maasse, directeur van VBW, is strijdbaar. ‘Bloemen en planten staan sinds de uitbraak van de coronacrisis hoog op het boodschappenlijstje van consumenten. Dat moeten we zo houden, ook als de anderhalvemetersamenleving voorlopig het nieuwe normaal wordt.’

Marco ziet een wezenlijk verschil tussen de eerste twee weken van de intelligente lockdown en de laatste drie weken. ‘In de eerste weken kregen we vooral paniekreacties te horen van bloemisten. Ondernemers waren bang dat hun handel zou inklappen. Maar die stemming veranderde na twee weken. De zaken gaan bij de meeste ondernemers goed, soms zelfs heel goed. We krijgen meldingen dat een aantal bloemisten hogere omzetten draait dan voor de crisis.’ Exacte cijfers heeft hij niet, omdat de brancheorganisaties nu nog met name individuele ondernemers spreekt en hieruit nog geen conclusies kan trekken.

Er zijn ook ondernemers die het minder goed doen, bijvoorbeeld bloemisten die het met name van de fysieke klanten moeten hebben. ‘Die hebben het moeilijker, omdat er minder mensen de straat op gaan. Oudere mensen komen zelfs helemaal niet meer.’ De VBW adviseert deze ondernemers om andere doelgroepen aan te boren of toch online te gaan verkopen. ‘We zien dat de online markt een enorme boost heeft gekregen.’

Veiligheid voor alles

Op dit moment baart de anderhalvemetersamenleving de bloemisten de meeste zorgen, vervolgt de directeur. ‘Daar krijgen we veel vragen over, want hoe organiseer je in je winkel deze anderhalve meter op de beste manier? Voor kleine winkels is dit vaak lastiger dan voor grotere zaken. Veiligheid voor jezelf, je medewerkers en je klanten staat voorop, maar in de praktijk blijkt dat vaak nog best lastig. Maar we merken wel dat bloemisten over het algemeen creatief en inventief genoeg zijn om oplossingen te bedenken. Er is een algemene trend dat iedereen zijn schouders eronder wil zetten. Sommige bloemisten werken met speciale roosters voor hun medewerkers, anderen creëren meerdere bindplekken in de zaak of delen de verschillende ruimtes in hun winkel anders in.’

Denktank

In een denktank met een aantal bloemisten en relatiebeheerders is VBW momenteel bezig vijf thema’s te bespreken die in het nieuwe normaal uitdagingen gaan vormen:

  • Hoe zorg je voor beleving in je winkel, ook in coronatijd waarbij het normale winkelen is vervangen door een voorgeprogrammeerde looproute met minder mogelijkheden?
  • Hoe creëer je een nieuw persoonlijk contact op afstand zonder klinisch en technisch te worden?
  • Hoe zorgen we voor het vasthouden en binden van klantengroepen?
  • Hoe kunnen we online nog meer een rol laten spelen?
  • Hoe kunnen we de goede positionering van bloemen en planten vasthouden en verbeteren?

Met name het laatste thema is belangrijk, vindt Marco. ‘We hebben de afgelopen weken gezien wat voor moois bloemen en planten kunnen brengen. Ze blijken in de praktijk een heel goed alternatief voor het gemis aan sociale contacten. Vroeger had je de slogan ‘Zeg het met bloemen’ en deze blijkt nu weer heel actueel! Nu is het dus zaak om deze goede positionering van bloemen en planten ook na versoepeling van de regels te behouden en uit te bouwen. Dat is nu onze prioriteit.’

Tekst: Cornéline Lanooy | Beeld: Shutterstock

Dit artikel verder lezen?

Wachtwoord vergeten
Nog geen abonnee?

Direct registreren

Uw voordelen

  • Het betrouwbare vakblad tien keer per jaar bij u op de deurmat
  • Vakinformatie over alle facetten van de bloemendetailhandel, de bedrijfsvoering, productpresentatie, verkoop en personeelsbeleid
  • Toegang tot online besloten artikelen en data
  • Exclusieve toegang tot digitale vakbladen database
Abonneer
Laat het weten als er
guest
0 Reacties
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties