Het jaar is bijna ten einde. Ik moet zeggen dat 2021 een jaar was om nooit te vergeten. Na de harde lockdown die tot ver na de jaarwisseling duurde, mochten we wonder boven wonder ineens de bloemen weer verkopen, maar dan uitsluitend buiten. Even wennen natuurlijk, maar het pakte heel goed uit. De bloemenverkoop was helemaal top. Ook toen we weer groen licht kregen om klanten toe te laten in onze winkel bleven de bloemen zeer geliefd. En dat duurt nog steeds voort.
Helaas betekent een grote vraag ook ‘grote’ prijzen. De bloemenprijzen zijn afgelopen maanden letterlijk de pan uit gerezen. Ik heb lange tijd gehoopt dat de prijzen weer zouden zakken naar een normaal niveau, maar dat is tot de dag van vandaag niet gebeurd. Gelukkig ben ik niet het type dat gaat zitten treuren; door veel bloemen te verkopen met lagere marges heb ik de kosten toch terugverdient en bleef er voldoende winst over.
Toch ontkwam ook ik er niet aan om de prijzen aan te passen. Ik heb gemerkt dat sommige klanten hierdoor afhaken. Dat is jammer. Maar ik stop liever mijn energie in de mensen die wel bij mij willen kopen, omdat die nu eenmaal zorgen voor de centen in mijn kassa. Langzaamaan kom ik tot de conclusie dat bloemen een luxeproduct zijn geworden. Dat punt hebben we in 2021 wel bereikt. Mensen met een kleinere portemonnee kunnen het zich simpelweg niet meer veroorloven.
Als ik achter de kassa sta, schrik ik wel eens van de bedragen die op de kassa verschijnen. Dertig euro hier en veertig euro daar. Hoe anders was dat vroeger, toen ik de bloemen nog voor een paar gulden in een krantje rolde. Gelukkig mag een ‘gewoon papiertje’ nog steeds. Klanten accepteren dat zonder blikken of blozen, want het is voor eigen gebruik.
Ik vraag me af waar het heen gaat in 2022. Blijven de prijzen zo hard stijgen? Mag het papiertje dan nog steeds? Worden bloemen dan echt voor de elite? Misschien moet ik op een gegeven moment zelfs witte handschoentjes aan om de kostbaarheden netjes te verpakken, wie zal het zeggen. Voorlopig moet ik er nog aan wennen dat ik opeens een luxewinkel heb.
Tekst Jan van der Horst, bloemenenplantenbeurs.nl
Na 46 jaar met onze bloemenwinkels heb ik het ook zien veranderen.
Zowel bij de veiling als bij de groothandel en daar ligt het probleem voor de bloemisten die tussen wal en schip zijn terecht gekomen als je niet op de veiling mee kan vanwege de grotere aantallen heb ik zelf het idee dat je bij de groothandels ook klem kom te zitten. Deze hebben nu een machtspositie, ik schrijf nu als privé persoon maar ik ben nog steeds betrokken bij de handel natuurlijk .ik zal je een voorbeeld geven vorige week was ik bij de plantenhal, bij ons in de woonplaats daar koop je een pak nobilis voor 10.95 bij de bloemengroothandel moet je 9.50 betalen daar krijg je de comm en btw nog bij en zoals ik heb aangegeven bij de plantenhal zit de btw er al in en die krijg ik dan terug en zo gaan ook veel bloemisten zoeken bij tuinders om maar een beetje te mee kunnen. Ook voor hun handel en op je vraag wat brengt de toekomst dan zie ik de gewone bloemist verder verdwijnen alleen bloemisten in het hogere segment zullen kunnen overleven p.s de kwaliteit vd nobilis was goed voor de beeldvorming, dus het probleem voor de gewone bloemist ligt bij de groothandels maar die zeggen weer er vallen steeds meer tuinders om en laten de helft van de bedrijven leeg staan om te overleven.ik heb nog geen oplossing maar ik hoop voor vele bloemisten dat er gauw iets positief te melden valt anders vrees ik het ergste voor de handel.
Wellicht is het verstandig om als bloemisten, groothandels en veiling een discussie op gang te brengen om de mooie bloemenhandel te behouden zodat iedereen nog een goede boterham kan verdienen.
Ik zou graag mee willen denken, indien gewenst of mogelijk, ik ben nu met pensioen en alle tijd om mij hiervoor in te zetten.
Met vriendelijke groet
Michel van Bezeij
06-41679040