Bij Aafke bekroond met zilveren duurzame status

Bloemenwinkel Bij Aafke van Aafke Ligthart en Danny Munter heeft de zilveren status van de Barometer Duurzame Bloemist behaald. Het erkende keurmerk toont aan dat bloemisten duurzaam inkopen en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Burgemeester Roel Cazemier van Krimpenerwaard reikte zaterdag 1 december het certificaat uit.

‘Sinds de opening ruim drie jaar geleden zijn we bewust bezig met duurzaamheid. We waren gedreven om de eerste van de gemeente te worden’, vertellen eigenaren Danny Munter en Aafke Ligthart. Eenmaal lid van het landelijke bloemistencollectief FloraNL begon de bal te rollen. Alle aangesloten bloemisten hebben namelijk de intentie zich te certificeren voor de Barometer. Het team van Bij Aafke had al heel veel gerealiseerd voordat ze begon met de certificering, zoals afvalscheiding en een groene energieleverancier. Daarnaast gebruikten ze al gerecycled craftpapier- en labels, maar ook touw in plaats van lintjes. In hun winkel pasten ze de afgelopen jaren bovendien de verlichting aan, waardoor zo’n 75 tot 80 procent nu uit led-lampen bestaat. Hoofdzakelijk ging het nog om de administratieve vastlegging.

Een percentage bloemen heeft keurmerken, zoals biologisch/EKO, Fairtrade/Max Havelaar en MPS-A(+). ‘Als bloemist werk ik met natuurproducten, daarbij hoort dat je milieubewust omgaat met materialen, maar ook dat je met het sociale aspect rekening houdt’, zegt Aafke. Ze heeft dan ook meerdere plekken voor mensen met een dagbesteding. Ook vindt ze dat ze het goede voorbeeld moest geven, mede door haar bijdrage aan de Fairtrade-werkgroep van Gemeente Krimpenerwaard.

Bijna goud

De winkel draagt momenteel de zilveren status van de Barometer. ‘Ik zat bijna op goud, maar ik wil mezelf niet beperken qua inkoop. Het aanbod bloemen met een keurmerk is bij kleine kwekers nog minimaal. Voor de grote spelers is het makkelijker bloemen te certificeren. Voor kleinere kwekers is dat toch kostbaarder, waardoor ze buitenspel komen te staan. Terwijl ze een net zo goed product kunnen leveren of zelfs beter.’ Met de certificering hoopt ze verder ook andere mensen en bedrijven aan te moedigen bewuster te worden. ‘Door bijvoorbeeld chloor uit je pand te bannen. Het feit dat je jaren al iets zo doet, hoeft niet te betekenen dat dit goed is. Het draait allemaal om bewustwording van duurzaamheid en dat moet gewoon wat normaler worden.’

Bron en foto: FloraNL

Abonneer
Laat het weten als er
guest
1 Reactie
Oudste
Nieuwste Meest gestemd
Inline feedbacks
Bekijk alle reacties
john
john
6 jaren geleden

het grote groene leugen certificaat , ik doe er gelukkig niet aan mee , wat een gezeik net of die paar kleine bloemistjes de wereld verbeteren , doe normaal en ga bloemen verkopen