De banken moeten investeren in een back-upsysteem waardoor klanten ook tijdens een storing kunnen blijven pinnen in de winkel, vindt Detailhandel Nederland. België beschikt bijvoorbeeld al een tijdje over zo’n systeem.
Storingen in het betalingsverkeer leiden tot onnodige overlast bij klanten, stelt Detailhandel Nederland. Vanzelfsprekend leiden ze ook tot ergernis en omzetverlies bij winkeliers. En er wordt vaak gepind: de helft van de aankopen in winkels wordt zo afgerekend. Mensen hebben bovendien vaak niet eens meer contant geld bij zich.
Transacties in de wacht
De winkeliersorganisatie roept de banken en de politiek dan ook op om te zorgen voor een back-upsysteem voor het betalingsverkeer. Zo’n systeem zorgt ervoor dat transacties tijdens een storing in de wacht gezet worden, zodat klanten gewoon kunnen blijven pinnen. Als de storing voorbij is, worden de bedragen alsnog bij- en afgeschreven.
Aangepaste kassa’s
In België draait het back-upsysteem TINA, wat goed voldoet, volgens Tom Ponjee van Detailhandel Nederland. Daarvoor moeten wel andere of aangepaste kassa’s komen, want de betaalopdrachten worden bij het systeem tijdelijk op de kassa opgeslagen. De afkorting TINA staat overigens voor Temporary Interruption of Application.
Bron: Detailhandel Nederland